کسب و کار

کارت بازرگانی چیست و چطور باید آن را دریافت کنیم؟

کارت بازرگانی چیست و چطور باید آن را دریافت کنیم؟

صادرات و واردات کالا در ایران نیازمند دسترسی و مجوز های لازم برای اینکار است در واقع  اشخاص حقیقی و حقوقی است پیش از آنکه نسبت به واردات و صادرات محصولات اقدام کنند نیاز دارند تا کارت بازرگانی دریافت کنند، همچنین شرکتهایی که قصد دارند به تجارت در مناطق آزاد تجاری بپردازند و یا می خواهند حق العمل گمرکی پرداخت کنند، باید حتما نسبت به اخذ کارت بازرگانی اقدام کنند. در این مطلب در خصوص اهمیت این کارت نحوه صدور و مدارک لازم برای ان کار اشاره شده که در ادامه می توانید اطلاعات مهمی در این خصوص بدست آورید و برای شروع کار هر بازرگان ضروری است.

برای صدور کارت بازرگانی باید چه مراحلی را پشت سر بگذاریم؟ در ابتدا لازم است که شخص تاجر یا بازرگان نسبت به ثبت شرکت و یا دفتر تجاری اقدام کرده و پلمپ های مربوط به دفاتر خود را انجام داده باشد و در نهایت باید توسط اتاق بازرگانی به تایید نهایی برسد و در انتها نکته ای که به آن باید توجه کرد این است که مجوز داده شده با نام مدیر مسئول شرکت بر روی کارت ثبت میشود.

در صورتی که به عنوان یک بازرگان می خواهید نسبت به دریافت کارت اقدام کنید باید حتما فرم های چاپ شده را از سوی اتاق بازرگانی را دریافت و تکمیل کرده و به همین منظور شما نیازمند آن هستید که از سوی دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی معرفی شوید. افراد خارجی در صورتی می توانند کارت بازرگانی ایرانی دریافت کنند که در کشور مقصد نیز به بازرگانان ایرانی کارت بازرگانی ارائه شود. 

سیدوک یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت ها در خصوص ثبت شرکت و دریافت کارت بازرگانی معتبر است و از ابتدای کار تا نتیجه در کنار شما می باشد.

 

چه کسانی به دنبال کارت بازگانی می باشند؟

مهم ترین کاربردهای کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی، اهمیت بسیاری برای تجارت های بزرگ و کوچک دارد و با دریافت این کارت شما میتوانید از مزایای زیر بهره مند شوید

  • واردات از طریق مناطق آزاد تجاری در کشور
  • صادرات کالا
  • صدور گواهی مبداء و ارتباط با تجار خارجی
  • شرکت در نمایشگاه های ملی و بین المللی 
  • صادرات و واردات به صورت تجاری
  • پرداخت حق العمل کاری در گمرک 
  • ترخیص کالا و امکان ثبت سفارش

چه شرایطی برای دریافت کارت بازرگانی لازم است؟

برای اقدام در این خصوص بسیار مهم است که به صورت شخص حقیقی یا حقوقی اقدام میکنید، در ادامه در خصوص این شرایط با شما بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اشخاص حقیقی برای اخذ مجوز های لازم باید شرایط زیر را دارا باشند:

  • محل یا دفتری برای کسب داشته باشند و رشته فعالیت آنها متناسب با محبط باشد این ملک میتواند به نام خود شخص باشد و یا استیجاری باشد
  • حداقل ۲۱ سال سن
  • تایید سابقه کاری توسط دو نفر که قبلا کارت بازرگانی دریافت کرده اند
  • ارائه مدارک دانشگاهی مرتبط با داشتن جواز تولید محصولات
  • اثبات فعالیت سه ساله در زمینه تجاری یا تولیدی
  •  کارت پایان خدمت و یا برگ معافیت از خدمت
  • داشتن حساب جاری در بانکهای داخلی
  • در استخدام دستگاه ها و سازمان های دولتی نباشد
  •  محکومیت کیفری
  • ورشکستی و یا تقصیر یا تقلب نیز برای شخص حقیقی باعث می شود نتواند کارت بازرگانی داشته باشند.

شرایط دریافت مجوز برای اتباع خارجی

باز هم باید تمامی شرایط مقرر را داشته باشد و همچنین برگ پایان خدمت را نیز داشته باشد. پروانه کار و اقامت معتبر و همچنین امکان ارائه کارت بازرگانی از سوی کشوری که شخص مقیم آن می باشد را می توان از دیگر نیازهای پیش روی شما باشد. در ادامه بیشتر در خصوص مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی  با شما صحبت خواهیم داشت.

شرایط و مراحل دریافت کارت بازرگانی

چه مدارکی برای دریافت کارت بازرگانی شخصیت حقیقی نیاز است؟

الزامات و مدارک مورد نیاز افراد حقیقی برای اقدام در خصوص کارت بازرگانی: 

۱- ارائه اصل مفاصا حساب مالیاتی خود  مربوط به موضوع ۱۸۶، همچنین مالیات معوقه نداشته باشد.

۲- دو برگ از فرم کارت بازرگانی باید داشته باشد

۳- عضویت خود را چاپ کند

۴- امضاء ارائه شده باید توسط دفتر اسناد رسمی تایید شود

۵-  سه قطعه عکس شش در چهار

۶- اصل گواهی مربوط به عدم سوء پیشینه که مربوط به حداکثر شش ماه گذشته باشد

۷- اظهارنامه مربوط به ثبت نام شخص در دفتر بازرگانی و ارائه گواهی های مربوط به اداره ثبت شرکت ها

۸- ارائه کارت بازرگانی و اصل گواهی پلمپ را ارائه کند.

۹- اصل کارت ملی و کپی برابر اصل آن

۱۰- اصل و کپی های مربوط به مدرک تحصیلی خود (حداقل دیپلم) را داشته باشد.

۱۱- گواهی بانکی که مربوط به تایید حساب جاری و حسن اعتبار شخص

۱۲- دسته چک معتیر در زمان اقدام

۱۳- ارائه مدارک دال بر مالکیت یک دفتر کار یا مربوط به اجاره نامه

 

شرایط دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی

در صورتی که قصد دارید به صورت شخص حقوقی نسبت به دریافت کارت بازرگانی اقدام کنید، باید حتما شرکت شما هیچ وابستگی دولتی نداشته باشد. همچنین مدیران شرکت شما نباید سمت دولتی داشته باشند و ارتباطی میان مدیران و شرکت ها و دستگاه های دولتی نباید وجود داشته باشد. همچنین مدیران باید حتما پروانه کار و اقامت معتبر داشته باشند و همچنین محکومیت کیفری برای آن ها صادر نشده باشد. شرکت ها نباید ورشکستگی و تقصیر داشته باشند و یک محل مناسب با رشته فعالیت باید ایجاد شده باشد. دفاتر قانونی و اظهارنامه های ثبتی نیز در خصوص کسب و کار باید وجود داشته باشد.

چه مدارکی برای دریافت کارت بازرگانی اشخاص حقوقی وجود دارد؟

در صورتی که قصد دارید برای شخص حقوقی اقدام کنید باید حتما اصل و فتوکپی کارت ملی، اصل و تصویر اساسنامه شرکت را به همراه داشته باشید. ارائه اصل مفاصا حساب مالیاتی مربوط به قانون مربوط مالیات های مستقیم و همچنین ارائه مدارک بلامانع بودن ارائه کارت بازرگانی از اهمیت بسیار زیادی می باشد. شما باید اظهارنامه های مربوط به ثبت نام در دفاتر بازرگانی داشته باشید و همچنین گواهی های پلمپ شده دفاتر را باید از اداره ثبت شرکت ها ارائه کنید. کپی و اصل اظهارنامه های ثبت شرکت های سهامی خاص نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد. ارائه اصل و کپی درخواست ثبت شرکت و همچنین کپی و اصل مربوط به روزنامه رسمی از اهمیت بسیار زیادی می باشد. اصل و کپی مربوط به کارت پایان خدمت وظیفه عمومی و مدرک تحصیلی از دیگر پیش نیازهای پیش روی شما می باشد. اصل و فتوکپی سند شش دانگ محل فعالیت یا اجاره نامه تایید شده در کنار کد اقتصادی و اصل گواهی عدم سوء پیشینه از اهمیت بسیار زیادی مب شاد.

خرید تمبر ۱۰۰.۰۰۰ ریالی در کنار گواهی گمرک عدم مبادرت به قاچاق و تایید فرم های مربوط و فرم د که توسط دفترخانه تایید شده باشد و وکالتنامه در صورتی که وکیل دارید از دیگر نیازهای پیش روی شما می باشد و شما می توانید با استفاده از آن نسبت به دریافت کارت بازرگانی اقدام کنید.

تاریخ انقضا و شرایط ابطال کارت بازرگانی

تاریخ انقضای کارت بازرگانی برابر با یک سال می باشد و در صورتی که قصد دارید نسبت به تمدید آن اقدام کنید. باید توجه داشته باشید که تمدید هم مانند ثبت نام بایدحتما تمامی شرایط و مدارک لازم را ارئه دهید. در صورتیکه حتی یکی از شرایط چندگانه مربوطه را از دست بدهید، کارت شما باطل خواهد شد. همچنین شما میتوانید  ابطال کارت تجارتی خود را به اتاق بازرگانی تحویل دهید تا آنها نسبت به غیر فعال کردن آن اقدام کنند.

 

نکات مرتبط و مهم که باید در نظر گرفت

در صورتی که قصد دارید نسبت به دریافت کارت بازرگانی اقدام کنید، ارائه لیست بیمه مربوط به کسب و کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. در نظر داشته باشید که کارمندان تمام وقت که در دستگاه های دولتی در حال فعالیت می باشند نمی توانند اقدام کنند. هیچ شخصی هم نمی تواند بیشتر از یک کارت داشته باشید. همچنین هر واحد ملکی باید یک کارت را داشته باشد و در نهایت باید گفت که تمامی مدارک باید با کپی برابر اصل ارائه شود.

اهمیت ثبت شرکت برای دریافت کارت بازرگانی

پیش از هر کاری بسیار مهم است که هویت کسب کار خود را بصورت رسمی ثبت کنید برای اینکار باید حتما نسبت به ثبت شرکت اقدام کنید. ثبت شرکت در ایران در نمونه ها و انواع مختلفی در دسترس می باشد و شما می توانید از انواع روش های موجود استفاده داشته باشید.

برای ثبت شرکت و دریافت کارت بازرگانی خدمات ثبتی سید خندان می تواند یکی از بهترین انتخاب های پیش روی شما باشد و در کوتاه ترین زمان در دسترس شما خواهد بود. پس در صورتی که قصد دارید برای توسعه کسب و کار خود اقدام کنید، می توانید به صورت کاملا آنلاین نسبت به ثبت شرکت اقدام کنید و تمامی مراحل مربوط به ثبت شرکت شما به صورت کاملا آنلاین در دسترس می باشد. در صورتی که سوالی در این خصوص داشته باشید می توانید با کارشناسان مرتبط در ارتباط باشید و سوالات خود را در این خصوص بپرسید.

نتیجه گیری

دریافت کارت بازرگانی در دنیای امروز از اهمیت بسیار زیادی می باشد و در صورتی که قصد دارید به صورت داخلی یا بین المللی نسبت به صادرات و واردات کالا اقدام کنید. در نمایشگاه ها شرکت کنید و سایر موارد، باید برای آن اقدام کنید. با توجه به اهمیت این کارت در هر کسی کاری انجام امور قانونی و مراحل زیاد آن استفاده از یک راهنما و مجری میتواند به شما در این خصوص بسیار کمک کند.

۴.۸/۵ - (۶ امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *