کسب و کار

ثبت شرکت چگونه است و چه مراحلی دارد؟

ثبت شرکت

جهت انجام هر نوع فعالیت تجاری یا خدماتی مداوم و برنامه ریزی شده باید از طریق ثبت شرکت اقدام نمود. همچنین باید از امتیازات قانونی در نظر گرفته برای موسسه های ثبت شده نیز برخوردار باشد. بنابراین ثبت موسسه بهترین روش جهت انجام فعالیت های وسیع با بازده مالی زیاد و بلند مدت، با اهداف بزرگتر و پیشرفت تا رسیدن به درجات بالا است. سپس از طریق فعالیت های ذکر شده ثبت موسسه می توان اهداف را پیش برد. البته فعالیت زیر نام موسسه ثبت شده فواید متعدد و معایبی نیز دارد که هر فرد بسته به اهداف و شرایط خود باید آنها را وارسی نماید. ناگفته نماند که بسته به فعالیت بایستی به صورت حقوقی یا حقیقی نیز تصمیم گیری کند.

چرا باید شرکت ثبت کنید؟

مزایای ثبت شرکت

ثبت شرکت زمانی معنا می یابد که کلیه امور شامل معاملات، فعالیت های غیر تجاری و تجاری موسسه شکل قانونی و رسمی به خود بگیرد. بنابراین روز به روز بر اعتبار شرکت افزوده می شود. با وجود کلیه فعالیت های شرکت که زیر نظر قانون است، اشخاص حقوقی، حقیقی و فعالان اقتصادی تمایل به همکاری با موسسه های ثبت شده دارند. زیرا از نظر شرکت ها شخص یا فرد حقیقی از اعتبار بالایی برخوردار است. از طرفی دیگر فعالیت تحت عنوان شرکت به دلیل مزایایی که قانون برای این موسسه های ثبت شده در نظر گرفته است. همچنین حمایت هایی همچون اعطای وام و حمایت قانونی و حقوقی مختلف که از سوی افراد حقوقی صورت می گیرد. در نتیجه اطمینان و آسودگی خاطر صاحبین شرکت ها از دیدگاه فعالیت همراه امنیت شغلی بیشتر با وجود ثبت موسسه حاصل می گردد.

تقسیم مسئولیت بین شرکاء و جلب اطمینان اشخاص طرف همکاری

ثبت شرکت نیازمند تقسیم مسئولیت بین شرکاء می باشد. بنابراین شما در صورت همکاری و معامله با شخص حقیقی فقط با یک نفر در ارتباط هستید. در نتیجه مسئولیت حقوقی و مالی تمام امور بر دوش همان یک نفر خواهد بود. ولی اگر طرف قرارداد شرکت یا شخص حقوقی باشد هرگونه ضرر و زیانی کل اعضا یا شرکا را در بر می گیرد. همچنین قانون از نفر سوم طرف معامله با موسسه ها حمایت می کند. البته تجار، شرکت ها و سایر افراد در مقایسه با فرد حقیقی بیشترین تمایل را نسبت به تعامل و کار با موسسه ثبت شده از خود نشان می دهند.

 

 

زمان ثبت شرکت

در حالت کلی مدت زمان لازم برای ثبت شرکت ۱۵ الی ۳۰ روزکاری می باشد که در برخی مواقع به ۴۰ روز هم می رسد. البته مدت زمان درج شده دقیق نبوده و عوامل متعددی می تواند این زمان را برای ثبت موسسه طولانی یا کوتاه کند. حال اگر متقاضی هیچ گونه تجربه و اطلاعاتی در حوزه ثبت موسسه نداشته باشد، راه برای او به مراتب مشکل تر می شود. زیرا مدت زمان زیادی نیاز است تا متقاضی از برخی اصطلاحات حقوقی مطلع گردد. اما اگر در همان اول راه با مشاوران با تجربه موسسات حقوقی در ارتباط باشد، در زمان کوتاهی به هدف خود می رسد.

چه مراحلی را برای ثبت شرکت باید طی کنید؟

ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها

مشخص نمودن آدرس پستی

مشخص نمودن آدرس پستی شرکت به شکل دقیق

مشورت با شرکاء

مشورت با شرکاء و تعیین موضوع فعالیت موسسه

انتخاب نام برای شرکت

انتخاب نام شایسته و درخور برای شرکت

ورود به سامانه سازمان ثبت املاک و اسناد کشور

ورود به سامانه سازمان ثبت املاک و اسناد کشور جهت ثبت شرکت

انتخاب شرکا و مشخص نمودن مسئولیت ها

انتخاب شرکا و مشخص نمودن مسئولیت ها

چاپ آگهی ثبت موسسه

چاپ آگهی ثبت موسسه یا شرکت در روزنامه های رسمی کشور

آپلود کردن فرم اساسنامه در سامانه

آپلود کردن فرم اساسنامه در سامانه

در صورت وجود شعبات دیگر، ورود اطلاعات آن ها به سامانه

در صورت وجود شعبات دیگر، ورود اطلاعات آن ها به سامانه

● ورود درصد سهم تک تک سرمایه گذاران و سهامداران در سامانه

ورود درصد سهم تک تک سرمایه گذاران و سهامداران در سامانه

ورود مشخصات دقیق اعضا

ورود مشخصات دقیق اعضای موسسه در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور

تعیین سطح سرمایه شرکت

تعیین سطح سرمایه شرکت

انواع شرکت های قابل ثبت

ثبت شرکت سهامی عام

شرکت هایی که بخشی از سرمایه خود را با فروش سهام به افراد معمولی تامین می کنند، عنوان شرکت سهامی عام را به خود اختصاص می دهند. بنابراین شرکت سهامی عام موسسه ای است با مبحث بازرگانی که سرمایه آن به صورت سهام تقسیم می شود. همچنین قسمتی از این سرمایه با فروش سهام به افراد تامین می گردد. در این شرکت همانند شرکت سهامی خاص تعداد سهامداران نباید کمتر از ۳ نفر باشد و سهم آنها همان مبلغ اسمی سهام است. ناگفته نماند که قبل یا بعد از نام شرکت مدنظر و بدون فاصله باید عنوان شرکت سهامی عام کاملا خوانا و روشن قید گردد.

ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت هایی که کل سرمایه آنها زمان تاسیس توسط موسسین فراهم گردیده است عنوان شرکت سهامی خاص را به خود اختصاص می دهند. بنابراین شرکت سهامی خاص موسسه ای است با مبحث بازرگانی که کل سرمایه آن از طریق موسسین تامین می شود. سپس سرمایه آن طی یک پروسه به سهام متعدد تقسیم می گردد. در نتیجه سهامداران صاحب یک مبلغ اسمی از سهام این موسسه می شوند. در این شرکت تعداد صاحبان سهم نباید کمتر از ۳ نفر باشند. همچنین قبل یا بعد از نام شرکت مدنظر و بدون فاصله باید عنوان شرکت سهامی خاص کاملا خوانا و روشن قید گردد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

مدارک مورد نیاز

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت بسته به نوع شرکت در بعضی از موارد جزئی احتمال دارد متفاوت باشد. ولی در حالت کلی اساس ثبت موسسه ها تقریبا یکسان است.

  • تهیه دو برگ از اساسنامه شرکت
  • تهیه دو برگ از اظهارنامه شرکت
  • تهیه دو نسخه به روز از صورت جلسه بین موسسین اصلی شرکت و هیات مدیران
  • کپی از اصل شناسنامه سهامداران، بازرسین و هیات مدیران
  • کپی از اصل کارت ملی اعضای شرکت اعم از سهامداران، بازرسین و هیات مدیران
  • باز کردن حساب بانکی توسط موسسه تازه تاسیس شده و دریافت گواهی پرداخت از همان بانک (حداقل ۳۵ درصد)
  • داشتن تقویم نامه مختص به کارشناس رسمی دادگستری
  • ارائه اصل مدرک و سند مالکیت موسسه
  • گواهی عدم سابقه کیفری یا سوء پیشینه از اعضای شرکت
  • اقرارنامه هر یک از اعضای شرکت حاکی بر عدم همکاری آنها به صورت رسمی
  • امضای وکالت نامه
  • ارائه قیم نامه از اعضای موسسه

بعد از ثبت شرکت چه کارهایی باید انجام دهیم؟

مدیران بعد از ثبت قانونی شرکت فعالیت مختص به موسسه و رشته خود را آغاز می نمایند. مهمترین فعالیت ها شامل اخذ کد کارگاهی، اخذ کارت بازرگانی و ثبت برند می باشند. البته پرداخت مالیات، اخذ کد اقتصادی، پلمپ دفاتر تجاری، اخذ رتبه پیمانکاری و اخذ استاندارد از این قاعده مستثنی نیست.

اخذ کد کارگاهی

اگر شرکت به غیر از سهامداران، کارمندانی نیز داشته باشد، دریافت کد کارگاهی برای ثبت شرکت الزامی است. این کد بعد از فراهم نمودن لیست کارمندان برای تهیه هر نوع بیمه ای به ویژه بیمه تامین اجتماعی آن ها در موسسه می باشد. همچنین کارمندان پاره وقت یا نیمه وقت را بایستی بیمه کرد. البته مبلغی که هزینه بیمه کارمندان می شود چیزی حدود ۳۰% حقوق آن ها را در بر می گیرد. بنابراین کارفرما ۲۳% و کارمند ما باقی ۷% بیمه را پرداخت می نماید.

اخذ کارت بازرگانی

برای اجرای هر نوع فعالیت بازرگانی در موسسه هایی که موضوع همان فعالیت بازرگانی باشد، اخذ کارت بازرگانی از الزامات ثبت شرکت محسوب می شود. بنابراین متقاضی که برای دریافت کارت بازرگانی درخواست می دهد باید فرم درخواست را پر نماید. سپس آن را به اتاق بازرگانی تحویل دهد تا از طرف دو عضو از این اتاق معرفی گردد.

 

ثبت برند

معمولا پس از ثبت شرکت بسته به نوع فعالیت آن نیاز به ثبت برند، ارائه خدمات و علامت کسب و کار خود را نشان می دهد. زیرا در جامعه واژه برند به خدمت یا محصولی اختصاص می یابد که دارای ارزش و اعتبار اجتماعی می باشد. بنابراین یکی از وظایف مهم هر شرکت پیدا کردن راهی جهت جلب توجه و همچنین وفاداری مشتری است. در نتیجه وجود یک برند می تواند بر اعتبار و تداوم مشتریان شرکت بیفزاید.

برخی نکات مهم برای ثبت شرکت

  • متقاضی بعد از انتخاب اسم شرکت و تایید آن از طرف کارشناس به مدت ۲ ماه فرصت دارد مراحل دیگر ثبت موسسه را به اتمام برساند.
  • اعضای انتخابی برای جایگاه هیئت مدیره شرکت نباید دارای شغل دولتی باشند. ولی عضویت آنها به عنوان هیئت مدیره در سایر شرکت بلامانع است.
  • مدیر عامل موسسه به صورت همزمان نمی تواند در ۲ شرکت از سمت مدیر عاملی برخوردار باشد.

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت بستگی به میزان سرمایه اولیه دارد. عوامل دیگری در هزینه ثبت موسسه تاثیر گذار هستند که شامل تعداد شرکا و موضوع فعالیت خارج از حد مجاز اداره ثبت موسسه ها می باشند. همچنین بر اساس نوع شرکت، موضوع فعالیت و تعداد نفرات هزینه ثبت موسسه تغییر می کند. برای مثال حق ثبت موسسه سهامی خاص با موسسه سهامی عام فرق دارد.

هزینه ثبت شرکت به چه عواملی وابسته است؟

هزینه های ثبت موسسه به نوع شرکت، تعداد نفرات، موضوع و همچنین یکسری از عوامل دیگر بستگی دارد. این هزینه ها شامل هزینه روزنامه رسمی، مبالغ دریافتی از اداره، سرمایه اولیه، حق الدرج، هزینه استعلام و تعیین نام شرکت و… می باشند.

مبالغ دریافتی در اداره

مبالغ دریافتی در اداره برای ثبت موسسه، تعیین شده و ثابت نیست. زیرا هزینه ها برای ثبت موسسه متفاوت بوده و بسته به نوع شرکت می تواند این مبلغ تغییر کند.

سرمایه اولیه

برای ثبت هر نوع شرکتی در کشور ایران لازم است مطابق قوانین ثبت موسسه ها اقدام نمود. بنابراین یکی از شروط الزامی برای ثبت موسسه، وجود سرمایه اولیه می باشد. البته حداقل مقدار سرمایه برای هر کدام از اعضای هیات مدیره از قبل تعیین گردیده است.

حق الدرج

ثبت موسسه و درج آگهی چاپ آن در روزنامه به طی نمودن دو مرحله نیاز دارد. بنابراین برای اولین بار توسط اداره ثبت در یکی از روزنامه های محلی درج می گردد و هزینه آن همزمان در اداره ثبت از متقاضی گرفته می شود. اما مرحله دوم مربوط به درج آگهی در یکی از روزنامه های رسمی کشور می باشد.

هزینه روزنامه رسمی

در مرحله آخر ثبت موسسه، چاپ آگهی ثبت موسسه در روزنامه رسمی الزامی است تا فعالیت تجاری شما از این طریق به اطلاع عموم برسد. بنابراین متقاضیان برای ثبت آگهی خود در روزنامه رسمی کشور باید به سایت روزنامه مراجعه کنند. البته هزینه روزنامه رسمی به میزان موضوع و تعداد اعضا بستگی دارد و به صورت علی الحساب و آنلاین محاسبه می گردد.

استعلام ثبت شرکت

در دنیای امروزی حجم انبوهی از شرکت ها به ثبت می رسند. همچنین کسب و کارهای تازه ایجاب می کنند تا متقاضیان از صحت وجود موسسه ها اطمینان یابند. بنابراین سامانه استعلام اشخاص حقوقی کشور حاصل گردیده که منبع قابل استناد برای کل سازمان های دولتی، غیر دولتی، ارگان ها و اشخاص می باشد. زیرا تمام موارد ذکر شده ادعای ایجاد شغل یا کسب و کار را دارند. البته هر شرکتی که ثبت می شود یک شماره ثبت مختص به خود را دارد که برای استعلام همان شرکت می باشد. در نتیجه این شماره نقش شماره شناسنامه اشخاص را دارد که به وسیله کارشناسان ثبت موسسه یا اداره ثبت موسسه ها می توان مراحل ثبت را تکمیل و اتخاذ نمود.

مشاوره ثبت شرکت

افرادی که قصد ثبت موسسه خود را دارند بایستی مراحل زیادی را سپری نمایند. ولی اکثر مدیران با جنبه اداری آن آشنایی نداشته و در بیشتر موارد برای ثبت موسسه دچار تعویق می شوند. درنتیجه باید به ضرر و زیان مادی زیادی تن دهند. اما اگر مدیران با مشاور ثبتی موسسه ها مشورت نمایند در مراحل پروسه ثبت با مشکل مواجه نمی شوند. همچنین قادر به طی نمودن تمام مراحل اداری این کار می باشند. در شرکت ما چند نفر مشاور ثبتی به صورت تیمی در حال فعالیت هستند. بنابراین شما با تماس گرفتن با ما از مشاوره ثبت شرکت برخوردار شوید.

مشاوره ثبت شرکت
منظور از آمار ثبت شرکت ها چیست؟

آمار ثبت شرکت ها

تعداد ثبت شرکت ها درماه

به منظور حفظ حقوق مالکان و جلوگیری از ثبت نام تکراری موسسات ثبت شده کل اطلاعات در اربرد کامپیوتر گردآوری و تنظیم می گردد. سپس تمام مشحصات شرکت ها در کامپیوتر ذخیره شده که هر سه ماه یک بار اطلاعات به روزرسانی می شود. بنابراین اطلاعات نوینی در مورد همان موسسات ثبت شده دوباره در کامپیوتر ثبت می گردد. درنتیجه برای اطلاع از آمار هر ماه باید به سامانه آمار دهی کل کشور مراجعه کرد. البته تعداد شرکت های سهامی خاص و تعداد شرکت های مسئولیت محدود نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

تعداد کل شرکت های ثبت شده

به نقل از سرپرست اداره کل ثبت موسسات و شرکت ها در حال حاضر کشور ایران بیشترین تعداد موسسات ثبت شده در بین کشورهای آسیایی دارد. البته این تعداد بیش از  ۱۳۰۰۰۰۰ واحد بوده که نیمی از آن مختص به شهر تهران می باشد.

در قانون و مقررات مربوط به ثبت شرکت های مختلف منظور از آمار ثبت شرکت ها استعلام و بررسی یکی از موارد زیر است:

  • قانونی بودن یا نبودن شرکت مذکور
  • برسی وضعیت فعلی آن و اطلاعاتی که در خصوص این شرکت به ثبت رسیده اند

آیا نیازی به آمار ثبت شرکت ها است؟

 همانطور که می دانید هر شرکتی که برای اولین بار تاسیس می شود نام و نشانش در اداره ثبت شرکت ها به صورت کاملا رسمی ثبت می گردد. این اطلاعات به عنوان نام و شماره ثبت برای هر شرکتی کاملا محرمانه بوده و نباید به هیچ عنوان در اختیار شرکت دیگری قرار گیرد. اما اگر کسی بخواهد اطلاعاتی را درباره یک شرکت کسب کند به شرط آنکه شرکت مذکور به صورت رسمی و قانونی به ثبت رسیده باشد می تواند اطلاعات مورد نیاز خود را از سامانه ثبت شرکت ها به دست آورد.

با استفاده از آمار ثبت شرکت ها می توان به اطلاعات زیر دست پیدا کرد:

  • ثبت کننده شرکت مذکور چه کسی است
  • دستیابی به شناسه ملی و قانونی شرکت مذکور
  • اطلاع از تاریخ دقیق تاسیس شرکت یا شرکت های مذکور
  • اطلاع از تاریخ دقیق آخرین بروز رسانی تغییرات مربوط به شرکت های مذکور
  • و…

 

منبع: راهنمای جامع ثبت شرکت پارسه

۵/۵ - (۳ امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *