مقالات, جرایم

معامله خودرو ؛ کلاه چرخ‌دار سرتان نرود!

معامله خودرو ؛ کلاه چرخ‌دار سرتان نرود!

معامله خودرو با ریسک و مشکلات متعددی همراه است و برای خرید به شیوه‌ای امن و مطمئن باید نکاتی را در نظر داشته باشیم. یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای خرید خودرویی سالم مراجعه به نمایندگی‌های رسمی و خرید خودروی صفر کیلومتر یا استفاده از نظرات یک کارشناس خودرو است.

برخی افراد بدون داشتن هیچ آگاهی و اطلاعات لازم یا بدون استفاده از نظرات یک کارشناس رسمی خودرو اقدام به خرید خودروی دست دوم می‌کنند و بعد از گذشت مدت زمانی، متوجه می‌شوند که هنگام خرید به مسائل مهمی توجه نکرده‌اند؛ در ادامه به شرح نکاتی می‌پردازیم که در هنگام خرید خودروی دست دوم توجه به آن‌ها الزامی است.

  • یکی از مهم‌ترین نکات در این زمینه خرید ماشین در روشنایی روز است؛ برای خرید خودرو، روز را جایگزین شب کنید زیرا در روشنایی روز بسیاری از آسیب‌دیدگی‌های ظاهری ماشین بهتر دیده می‌شود.
  • قبل از اقدام برای خرید، از قیمت روز خودرو اطلاعات کافی را کسب کنید تا دیگران نتوانند به اصطلاح سر شما کلاه بگذارند؛ همچنین شما باید از قیمت خودروهای تصادفی آگاه باشید.
  • میزان کارکرد خودرو یکی دیگر از نکاتی است که در خرید خودروی دست دوم باید به آن توجه کنید. آشنایی با این امر کمک بزرگی به شما می‌کند تا یک خرید مطمئن داشته باشید.
  • کمک گرفتن از کارشناس رسمی خودرو یا تعمیرکار حرفه‌ای راه مناسبی برای خرید خودرو است؛ کارشناس خودرو با داشتن اطلاعات فنی لازم می‌تواند شما را از سلامت خودرو آگاه کند. استفاده از کارشناس خودرو نه‌تنها برای ماشین دست دوم، بلکه برای یک خودروی صفر نیز الزامی است.
  • خرید خودرو به طور کلی زمانی شکل قطعی به خود می‌گیرد که خریدار برگ سبز و کارت خودرو را دریافت کند؛ در برگ سبز موارد لازم مانند تعویض موتور و بعضی از تغییرات انجام‌شده قید می‌شود.
  • مورد مهم دیگر سند قطعی است که در معامله خودروهای دست دوم و سوم قابل توجه است؛ سند قطعی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود. در واقع سند قطعی، این نکته را مشخص می‌کند که مالک فعلی خودرو با مالک قبلی تسویه کامل را انجام داده است.
  • تا جایی که ممکن است قرارداد را به صورت یکطرفه انجام ندهید و اگر مجبور به انجام این کار شدید شرایط موجود را به درستی بررسی کنید تا در آینده مشکلی برای شما ایجاد نشود.
  • حتی‌الامکان به کسی وکالت خرید ندهید. بعضی اوقات فروشنده به خریدار وکالت می‌دهد تا به تنهایی کارهای لازم را انجام دهد و خودرو را به نام خود کند، اما بهتر است شما خودرو را از مالک اصلی خریداری کنید.

معامله خودرو ؛ کلاه چرخ‌دار سرتان نرود! 1

کارشناس خودرو

قبل از معامله و خرید ماشین، با یک کارشناس خودرو برای بازدید مراجعه کنید؛ به هیچ‌وجه بدون انجام کارشناسی‌های لازم اقدام به معامله نکنید. کارشناس خودرو که در حوزه مکانیک تخصص دارد با چک کردن شرایط فنی خودرو و موارد لازم به شما این اطمینان را می‌دهد که خودرو سالم است یا خیر.

در مورد ظاهر و بدنه خودرو نیز کارشناس صافکار باید خودرو را چک کند تا نسبت به تعداد تصادف ماشین، تعویض قطعات، رنگ شدگی ماشین و… مطمئن شود. توجه داشته باشید که اگر فروشنده‌ای راضی نشد خودرو خود را برای کارشناسی در اختیار شما قرار دهد، از معامله صرف‌نظر کنید.

قولنامه

قولنامه برگه‌ای در دو نسخه با کاربُن است که اصل قولنامه به خریدار تحویل داده می‌شود و کپی آن به فروشنده تعلق دارد. توجه داشته باشید که قبل از کارشناسی خودرو به هیچ‌وجه خودرو را قولنامه نکنید. نوشتن قولنامه باید به صورت دقیق انجام شود تا در آینده باعث به وجود آمدن مشکلی نشود.

  • قولنامه و هر گونه قراردادی نباید پیش از مطالعه دقیق امضا شود؛ دقت داشته باشید که تمام مواردی که برای شما اهمیت دارند در قولنامه ذکر شوند و طرفین آن را تأیید کنند.
  • همان‌طور که گفته شد کارشناسی خودرو قبل از نوشتن قولنامه اهمیت فراوانی دارد. با مشاهده بیمه خودرو، شما از تصادفی بودن یا نبودن ماشین آگاه می‌شوید. خودرویی که تصادف داشته باشد بیمه به آن تعلق نمی‌گیرد اما ماشین سالم و بدون تصادف از تخفیف بهره‌مند می‌شود.
  • متن قولنامه نباید خط‌خوردگی داشته باشد. در صورت ایجاد خط‌خوردگی باید در قسمتی از قولنامه یادداشتی مربوط به آن خط‌خوردگی بنویسید تا علت مشخص شود و طرفین قرارداد نیز آن را امضا کنند.
  • برای خرید خودروی دست دوم، خریدار باید هنگام تعویض پلاک به همراه فروشنده به محل تعویض پلاک برود.
  • توجه داشته باشید که اطلاعات شخصی هر دو طرف قرارداد و اطلاعات خودرو باید به صورت دقیق در قولنامه ذکر شوند. همچنین مبلغ و نحوه پرداخت نیز باید نوشته شود.

در کارشناسی خودرو چه مواردی باید بررسی شوند

در ادامه به شرح نکاتی می‌پردازیم که باید توسط کارشناس خودرو چک و کنترل شود:

  • یک کارشناس رسمی خودرو هیچ‌وقت تحت تأثیر ظاهر تمیز خودرو قرار نمی‌گیرد و بدنه ماشین را به طور کامل و دقیق چک می‌کند تا از میزان رنگ شدگی در قسمت‌های مختلف ماشین آگاه شود.
  • تست موتور و وضعیت جلوبندی و گیربکس ماشین از موارد فنی است که باید توسط کارشناس خودرو چک شود.
  • از فروشنده بخواهید که ماشین را در اختیار کارشناس رسمی خودرو قرار بدهد تا او بتواند کیفیت و وضعیت کارکرد ترمز را بررسی کند.
  • وضعیت شاسی به شما نشان می‌دهد که ماشین چه تعداد تصادف و آسیب داشته است. کارشناس رسمی خودرو می‌تواند آسیب‌هایی که شاسی و سینی عقب خودرو را تحت تأثیر قرار داده‌ است، بررسی کند.
  • یکی دیگر از مواردی که باید تست شود فرمان ماشین است. بعضی از خودروها بعد از گذشت مدت زمانی دچار مشکل انحراف یا خلاصی می‌شوند و کارشناس با تست فرمان از صحت کارکرد آن مطلع می‌شود.
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی ماشین نیز باید بررسی شود تا از صحت کارکرد موتور و عملکرد آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • دقت در جزئیات از مواردی است که شاید بسیاری از افراد به آن توجه نداشته باشند؛ قسمت‌های مختلف بدنه ماشین مانند رکاب، اطراف سپر و گلگیرها از مواردی هستند که باید با دقت بیشتری به آن‌ها توجه شود.
  • کارشناسان خودرو بررسی وضعیت لاستیک‌های ماشین را نیز از قلم نمی‌اندازند. اگر لاستیک‌های ماشین بدون هر گونه خوردگی و سائیدگی باشد شما می‌توانید از سالم بودن جلوبندی خودرو نیز مطمئن شوید.
  • علاوه بر شرایط فنی و وضعیت سلامت بدنه ماشین، بررسی اتاق و قطعات داخلی خودرو مانند روکش، صندلی‌ها و… نیز الزامی است. مواردی مانند دو تکه بودن اتاق یا ماشینی که در تصادف به طور کامل چپ کرده است در نگاه اول به خوبی مشخص نمی‌شوند. به همین دلیل کارشناسان خبره می‌توانند این اطمینان را به شما بدهند که اتاق ماشین سالم است.

در پایان توجه داشته باشید که شما با رعایت اصول فنی و ایمنی می‌توانید با خیالی آسوده خودروی صفر یا کارکرده خریداری کنید و سال‌های بسیاری از خودرو خود استفاده بهینه داشته باشید.

امیدواریم نکات درج شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. برای مطرح کردن هرگونه مشکل یا سؤال درباره کارشناس خودرو می‌توانید با سیدوک در تماس باشید.

امتیاز دهید
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *