مقالات, خانواده, وکالت

وکیل خانواده ؛ خانه‌های آسوده

وکیل خانواده

مشاوره با وکیل خانواده یا قرارداد با وکیل خانواده؟

حقوق خانواده یکی از مهمترین شاخه‌های علم حقوق شناخته می‌شود. خانواده به عنوان کوچکترین و نخستین نهاد اجتماعی، همواره مورد حمایت و احترام قانون بوده است و از حقوق مشخصی برخوردار است. بنابراین رسیدگی به اختلافات مطرح شده در دادگاه خانواده به تخصص و مهارت خاصی نیاز دارد که یک وکیل خانواده و یا مشاوره با وکیل خانواده باتجربه و حرفه‌ای، می‌تواند در چنین مواقعی اشخاص را از چالش‌های حقوقی پیش‌رو به ساحل آرامش برساند.

افرادی که دچار مشکلات خانوادگی شده‌اند و به دنبال مشاوره حقوقی خانواده هستند، اگر از وکیل خانواده که متخصص همین حوزه است مشورت و کمک بگیرند، احتمال بیشتری برای موفقیت‌شان وجود دارد.

تعریف جهانی خانواده

در تعاریف اجتماعی، مفهوم خانواده به تعدادی از انسان‌ ها اطلاق می ‌شود که از طریق همخونی، ازدواج به یکدیگر وابسته هستند. در بسیاری از کشورها و نهادهای اجتماعی، خانواده را به عنوان مرکز اصلی تربیت و جامعه پذیری فرزندان می دانند.

همچنین تعریف سازمان ملل متحد از خانواده اینچنین است: «خانواده یا خانوار به گروه دو یا چند نفره‌ ای گفته می‌ شود که با یکدیگر زندگی می ‌کنند؛ درآمد مشترک برای غذا و دیگر ضروریات زندگی دارند و از طریق خون، فرزندخواندگی یا ازدواج با هم نسبت دارند..»

وکیل خانواده کیست؟

وکیل خانواده به وکیل متخصصی گفته می‌شود که تجربه و دانش کافی در مسائل و دعاوی مرتبط با حوزه خانواده از قبیل مهریه، نفقه، طلاق و … را دارد و می‌تواند به موکل خود در حل مشکلات، مطابق با قانون کمک کند. وکیل قبل از قبول وکالت به مطالعه کامل پرونده و بررسی تمام جوانب آن می‌پردازد و بر اساس تجربه کاری خود، درصد پیشرفت و موفقیت پرونده را بر اساس قانون به اطلاع موکل می‌رساند و چنانچه درصد موفقیت بسیار کم باشد از قبول آن خودداری می‌کند.

وکیل خانواده در گام اول به دنبال صلح و سازش میان زوجین است و در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد به طرح دعوا در دادگاه خانواده اقدام می‌کند؛ بنابراین انتخاب بهترین وکیل خانواده به افراد در پیشرفت پرونده و احقاق حق آن‌ها در دادگاه کمک شایانی خواهد کرد.

ویژگی های وکیل خانواده چیست؟

اهمیت وکیل خانواده از آنجا آشکار می شود که همه ما می دانیم زندگی در دنیای امروز که همه ابعاد آن با موضوعات حقوقی و قضایی گره خورده، مستلزم آگاهی دقیق و کافی درباره قوانین مرتبط با هر حوزه است. از جمله این موضوعات باید به قوانین خانواده اشاره کرد که پای وکیل خانواده را به مبحث ما باز می کند.

با توجه به تنوع موضوعات و مسایل حقوقی طبیعتا نمی توان انتظار داشت که در دنیای امروز، همه وکلا بتوانند در تمام مسایل خانواده اشراف کامل داشته باشند. چون قوانین مرتبط با خانواده مانند قوانین همه موضوعات دیگر، کاملا تخصصی است. بنابراین موفقیت در پرونده های خانواده فقط از عهده وکیل خانواده برمی آید.

درباره ویژگی های وکیل خانواده باید گفت که او فردی آشنا و متخصص به دعاوی خانواده است؛ مهریه، طلاق، نفقه، نامزدی، حضانت فرزند، تمکین و جهزیه بخش مهمی از زمینه های فعالیت وکیل خانواده محسوب می شود.

همچنین این وکلا به روند قضایی و روال دعاوی خانواده مسلط اند. به همین خاطر می توانند احتمال و درصد موفقیت موکل خود را افزایش دهند. بنابراین به افرادی که علم کافی در موضوعات حقوقی و قضایی خانواده ندارند پیشنهاد می شود که از حضور و همراهی یک وکیل خانواده بهره مند شوند.

اگر نیاز به مشاوره دارید می توانید تنها با یک تلفن مشکل خود را با وکلای پایه یک سیدوک در میان بگذارید

وکیل خانواده در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کند؟

یکی از مهمترین دعاوی که در دادگستری‌ها و شوراهای حل اختلاف مطرح می‌شود، مشکلات مربوط به خانواده است. دادگاه خانواده به عنوان مرجع رسیدگی به مشکلات زن، شوهر و فرزندان شناخته می‌شود و افراد برای رسیدن به موفقیت در دعاوی خود به دنبال وکیل خانواده با تجربه و متخصص هستند تا به پرونده آن‌ها ورود کرده و به آن رسیدگی کند. از حوزه‌های کاری وکلای خانواده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طلاق
  • مهریه
  • نفقه
  • شروط ضمن عقد
  • ازدواج دائم و موقت
  • جهیزیه
  • غایب یا مفقودالاثر بودن همسر
  • حضانت فرزندان
  • ولایت قهری
  • نفقه اقارب
  • سرپرستی کودکان بی‌سرپرست
  • بذل مدت در صیغه
  • مسائل مربوط به وصیت
  • تمکین و نشوز
  • طلاق توافقی
  • ازدواج مجدد
  • ملاقات فرزندان پس از طلاق
  • رجوع
  • اجرت‌ المثل

وکیل خانواده1

آشنایی با برخی از مهمترین دعاوی خانوادگی

از میان تمام مواردی که به عنوان دعاوی خانوادگی در دادگاه خانواده مطرح می‌شوند و وکلای خانواده امکان رسیدگی به آن‌ها را دارند، می‌توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

۱. طلاق

یکی از رایج‌ترین دعاوی خانوادگی، طلاق است که به سه صورت طلاق توافقی، طلاق به درخواست زوجه و طلاق به درخواست زوج در دادگاه خانواده مطرح می‌شود. هر کدام از این طلاق‌ها با بیان دلایل و ارائه مدارک صورت می‌پذیرند و با رعایت شرایط مقرر قانون مدنی و شرع انجام می‌شوند. در ادامه توضیح مختصری در ارتباط با این سه نوع طلاق ارائه می‌دهیم:

الف)طلاق توافقی

این نوع طلاق در کوتاهترین زمان ممکن انجام می‌شود و مدارکی از قبیل عقدنامه، شناسنامه و کارت ملی زوجین و وکالتنامه محضری  طلاق از همسر (در صورت وجود) نیاز است. چنانچه وکیل خانواده برای این موضوع انتخاب شود به حضور زوجین در دفترخانه نیازی نیست.

ب)طلاق به درخواست زوجه

با توجه به این موضوع که در قانون و شرع مقدس اسلام، حق طلاق با مرد است، زوجه در صورت اثبات مصادیق عسر و حرج زوج مانند اعتیاد، محکومیت قطعی، استنکاف و …، می‌تواند دادخواست طلاق بدهد که بهتر است از یک وکیل پایه یک دادگستری در این زمینه کمک گرفت.

ج)طلاق به درخواست زوج

زوج می‌تواند با رعایت همه شرایط قانون مدنی و پرداخت کل حقوق مالی زوجه از قبیل مهریه، نفقه و… که در سند ازدواج امضا کرده است، در هر زمان درخواست طلاق دهد.

۲. مهریه

مهریه توافق مالی بین زن و مرد به هنگام عقد نکاح است و نوعی الزام قانونی و شرعی است  که بر شوهر تحمیل می‌شود. ممکن است مهریه به صورت عندالمطالبه یا عندالاستطاعه در نظر گرفته شود. در مهریه عندالاستطاعه زوجه حق استفاده از حق حبس زوج را ندارد.

شرایط و قوانین مطالبه مهریه از سوی زوجه و پرداخت آن توسط زوج به عوامل مختلفی وابسته است و توصیه می‌شود در این زمینه از مشاوره‌های حقوقی بهره ببرید.

۳. نفقه

نفقه به عنوان مهمترین حقوق مالی زوجه به‌شمار می‌آید که دو شرط دائمی بودن عقد و تمکین کامل زوجه، لازمه طرح چنین درخواستی در دادگاه خانواده محسوب می‌شود. در واقع نفقه شامل خوراک، پوشاک، مسکن و… می‌شود.

برای درخواست مشاوره با وکیل خانواده کلیک کنید

۴. حضانت فرزندان

یکی دیگر از مسائل مهم و اصلی در دعاوی خانوادگی، حق حضانت است که پس از جدا شدن زوجین، حضانت به یکی از والدین واگذار می‌شود. طبق قانون مدنی کشور، حضانت فرزند تا سن ۷هفت سالگی به مادر واگذار می‌شود و پس از آن اولویت با پدر است که دادگاه در این موضوع، مصلحت فرزند را در نظر خواهد گرفت.

به طور کلی دختران در ۹ سالگی و پسران در ۱۵ سالگی از سن حضانت خارج می‌شوند و می‌توانند تصمیم بگیرند که نزد پدر زندگی کنند یا مادر!

همچنین در صورتی‌ که والدین صلاحیت نگهداری از فرزند را نداشته باشند، حضانت و سرپرستی کودک با نظر دادگاه به شخص سوم مانند پدربزرگ واگذار می‌شود.

۵. اجرت المثل

یکی دیگر از حقوق مالی زوجه در قانون، اجرت‌المثل ایام زوجیت است که مطابق تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی، زوجه در هر زمان، استحقاق دریافت اجرت‌المثل کارهایی را که در منزل به دستور همسرش انجام داده و خارج از وظایف شرعی وی بوده است، دارد. رای الزام به پرداخت اجرت‌المثل در دادگاه تحت شرایط مشخص و احراز موضوع صادر می‌شود.

وکیل خانواده در این زمینه با تجربه و دانش خود می‌تواند به زوجه در اثبات موضوع و جلب نظر مثبت دادگاه خانواده کمک شایانی کند.

مشاوره با وکیل خانواده

۶. شرط نصف دارایی

یکی دیگر از مسائلی که در دادگاه خانواده از سوی زوجه مطرح می‌شود، شرط نصف دارایی است که در آن زوج تعهد می‌دهد که در زمان طلاق تا نصف دارایی خود را که در مدت ازدواج به دست آورده به زن واگذار کند.

این موضوع تحت شرایطی از قبیل اینکه زن درخواست طلاق ندهد، سوء رفتار زن عامل طلاق نباشد، دارایی در طول زندگی مشترک به دست آمده باشد و نیز دارایی موجود باشد، در سند ازدواج قید می‌شود.

مشاوره حقوقی خانواده توسط وکیل پایه یک دادگستری

مشاوره با وکیل خانواده در زمینه ارائه مشاوره حقوقی خانواده مشغول فعالیت است و قبل از هر اقدام حقوقی، تمام جوانب موضوع را برای موکل شرح می‌دهد و افراد را از مشکلات متعدد احتمالی آگاه می‌کند.

بنابراین قبل از هر اقدام حقوقی بهتر است در این زمینه با مشاوره با وکیل خانواده مشورت‌ها کنید تا از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری کرده و با ابعاد مختلف پرونده آشنا شوید.

اگر پرونده دعاوی خانوادگی خود را به وکیل با تجربه در حوزه خانواده واگذار کنید، در همه مراحل اعم از تقدیم دادخواست، پیگیری دادخواست و مرحله اجرای حکم نیاز به حضور موکل نیست، غیر از آن که در ابلاغ دادگاه، حضور موکل به منظور دادرسی الزامی باشد.

پس قبل از هر اقدام در دعاوی خانوادگی از یک وکیل مجرب و کارآزموده مشاوره بگیرید.

جمع‌بندی

مهمترین دعاوی خانوادگی توضیحات

طلاق

مطرح شدن به سه صورت طلاق توافقی، درخواست زوجه و درخواست زوج در دادگاه خانواده و صدور رای طلاق تحت شرایط خاص
مهریه توافق مالی بین زن و مرد در هنگام عقد نکاح به دو صورت عندالمطالبه یا عندالاستطاعه
نفقه مهمترین حقوق مالی زوجه با دو شرط دائمی بودن عقد و تمکین کامل زوجه
حضانت فرزندان تا سن هفت سالگی با مادر و پس از آن با پدر است؛ البته با در نظر گرفتن مصلحت کودک
اجرت‌المثل اجرت‌المثل کارهایی که به دستور همسر و خارج از وظایف شرعی انجام شده است
شرط نصف دارایی بهره‌مندی زن از نصف دارایی جمع‌آوری شده در طول مدت زندگی تحت شرایط خاص مندرج در سند ازدواج

بنابراین چنانچه با یکی از مسائل و دعاوی خانوادگی مواجه شده‌اید و می‌خواهید مسیر رسیدن به مقصودتان را با درصد موفقیت بالاتری طی کنید، توصیه می‌کنیم به کمک سامانه «سیدوک» از وکیل خانواده باتجربه و متخصص بهره ببرید.

همچنین اگر سوال یا درخواستی در زمینه حقوق خانواده و انتخاب وکیل مجرب دارید، می‌توانید آن از طریق تکمیل فرم دیدگاه یا سایر راه‌های ارتباطی موجود در بخش تماس با ما، با مشاوران حقوقی «سیدوک» در میان بگذارید تا در کوتاهترین زمان ممکن به شما پاسخ داده شود و مشاوره‌های حقوقی مناسب در اختیارتان قرار گیرد.

 

امتیاز دهید
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *