خانواده, مقالات

بیشترین دلایل طلاق در سال ۱۴۰۰

همه چیز درباره مشاوره حقوقی طلاق توافقی

اغلب کتاب‌ها و مقالات مختلف دلایل طلاق را عناوینی مانند: مسائل مالی، ازدواج زود هنگام، خیانت، اعتیاد، ناسازگاری جنسی، عدم برقراری ارتباط صحیح و …. معرفی نموده‌اند، که البته کاملا صحیح می‌باشد اما در این مطلب به دلایلی از طلاق می‌پردازیم که از چشم‌ها دور مانده است.

خانواده نخستین و بنیادی ترین نهادی است که برای پاسخگویی به نیازهای فطری بشر، به ویژه نیاز به زندگی اجتماعی شکل گرفته است و نزدیک ترین و عمیق ترین تعامل بشر در بستر خانواده تحقق می یابد؛ به گونه ای که هیچ یک از انسان ها خود را بی نیاز از ازدواج، تشکیل خانواده و عضویت در این نهاد اولیه ندانسته‌اند، اما همواره روبه روی مسئله ازدواج، مسئله طلاق نیز قرار داشته است.

طلاق چیست؟

جریان فسخ یک قرارداد بین دو زوج را اصطالحاً طلاق می گویند. از آغاز پیدایش و ظهور انسان بر روی زمین همواره زن و مرد با هم تشکیل یک کانون را می دهند که در آن فرزندان رشد میکنند اما گاهی این کانون دچار اختلال می شود و به جدایی ختم می شود.

 

علت طلاق مهم‌تر از خود طلاق است.

با صحبت با یک روانشناس حوزه حل اختلاف زوجین، طلاق ‌هایی را بررسی کردیم که دلایل آن کمی متفاوت ‌با مسائلی که بیشتر به آن پرداخته می‌شود بود، با ما تا پایان این مطلب همراه باشید تا چند مورد از آن ها را بررسی کنیم.

 

همسر من یک فرد قدیمی است!

یکی از مشکلاتی که زوج‌های اغلب مسن نر را به چالش وا داشته است مسئله مقایسه کردن همسر با افراد جوان تر و به روز تر است، مقایسه نا درست همواره باعث نارضایتی از زندگی می شود و خود نوعی آفت برای یک زندگی سالم وشاداب محسوب می شود، سعی کنید همواره در زندگی مشترک خود به جای اینکه همسرتان را با دیگران مقایسه کنید به جنبه های مثبت زندگیتان فکر کنید، به مسیری که در زندگی با یکدیگر طی کردید و به روزهای تلخ و شیرینی که کنار هم سپری کرده اید.

سایه ماهواره روی خانواده ها

ماهواره با حضور در خانه های ایرانی و ارائه محتوایی غیر ایرانی و غیر اسلامی شاید یکی از خطرناک ترین دشمنان خانواده های ایرانی است.تماشای سریال ها و برنامه های بیگانه با محوریت عادی جلوه دادن خیانت همواره در این سال ها به عنوان یکی از عوامل مخرب بنیان خانواده ها بوده است.

البته بسیاری نیز این موضوع را رد می کنند اما توجه داشته باشید همیشه اتفاقات بد یکباره پیش نمی آیند وگاهی در طولانی مدت و به صورت قطره چکانی ریشه های خانواده را سست می کنند.

 

طلاق دیگر کار بدی نیست

در گذشته زوجین باهم سازگاری بیشتری داشتند و به راحتی به طلاق فکر نمی کردند، اما تاثیرپذیری از جو جدید حاکم بر جامعه و زیاد شدن آمار طلاق باعث شده تا زوجین برای حل مشکلات خود تلاش کمتری کنند و به راحتی به سراغ گزینه آخر یعنی طلاق بروند.

طلاق البته در بسیاری از مواقع می تواند راه حل مناسبی باشد اما بهتر است قبل از اینکه به طلاق فکر کنید تمام راه های ممکن برای بازسازی زندگی زناشویی خود را امتحان کنید.

 

مشغول شدن به علایق شخصی

خانه ای را تصور کنید که در آن مرد مدام درگیر بورس شده است و به چیز دیگری فکر نمی کند و از آن طرف هم زن به شبکه های اجتماعی خود دلبسته است و دیگر وقتی برای زندگی مشترک ندارند.

این تنها زندگی کردن در یک زندگی مشترک باعث می شود که زوجین به تدریج از یکدیگر دور شوند و از چشم یکدیگر بیفتاند، هرشخص می تواند دلبستگی های خود را داشته باشد اما به هیچ عنوان نباید اجازه داد که به زندگی زناشویی لطمه ای وارد شود.

 

بزرگ شدن فرزندان و توانایی تامین مالی مادر

یک نکته عجیب بین زوجینی که باهم اختلاف دارند این است که می گویند تا بچه دار نشده ایم از هم جدا شویم یا که صبر کنیم بچه ها بزرگ شوند و بعد جدا شویم.

بسیاری از بانوان که در زندگی مشترک خود مشکل دارند به دلیل نداشتن پشتوانه مالی شرایط موجود را تحمل می کنند و به محض اینکه فرزند خود را در شرایطی می بینند که توانایی تامین مالی وی را دارد تصمیم به جدا شدن می گیرند.

زیبایی بیش از اندازه همسر

شاید عجیب به نظر به رسد اما هستند کسانی که نمی توانند با این موضوع که همسرشان زیبا باشد یا در اجتماع نقشی پررنگ از لحاظ شغلی یا تحصیلی داشته باشد کنار بیاییند و پس از یک تجربه ناموفق برای کنترل و سرکوب همسرشان تصمیم به طلاق می گیرند.

این افراد معمولا اعتماد به نفس و  هوش هیجانی و اجتماعی پایینی دارند و ترجیح می دهند که همسرشان تنها در خانه باشد و دست به هیچ کاری نزند.

 

تغییر نگرش فرهنگی اجتماعی فرد

ممکن است شما با فردی ازدواج کنید و پس از مدتی این فرد تغییراتی را در نگرش خود ایجاد کند، به عنوان مثال شما با یک فرد خانه دار ازدواج کرده اید و حالا همسرتان در کلاس های آموزش کاشت ناخن ثبت نام کرده است و می خواهد سالن آرایش خودش را راه اندازی کند.

این تغییر نگرش ممکن است با تغییر دایره دوستان، فضای مجازی و … اتفاق بیفتد و این به شما بستگی دارد که به جای بحث و مشاجره با همسرتان از او حمایت کنید تا مایع افتخار خودش و شما شود.

 

به هم کلمه هدیه دهیم

صحبت نکردن با یکدیگر، تلنبار شدن مشکلات روی هم و تبدیل شدن آن به یک توده سرطانی بدخیم باعث می شود تا زوجین از یکدیگر دور شوند و دیگر توانایی حل کوچک ترین مشکلات را نداشته باشند.

زوجین باید این توانایی را به خود آموزش دهند که در هر شرایطی بتوانند با صحبت کردن مشکلات و دغدغه های خود را برطرف کنند.

گاهی حتی یک رابطه به خوبی پیش می رود و هیچ مشکلی بین زوجین وجود ندارد اما به شما توصیه می کنیم حتی در این شرایط هم هفته ای یک بار برای هم وقت بگذارید و به صحبت پیرامون دغدغه های خود بپردازید.

این مورد یکی از با اهمیت ترین نیازهای هر رابطه ای است و همانطور که در مقاله دلایل طلاق و قوانین آن به اشاره شد برای داشتن یک رابطه ارزشمند باید از مهارت‌های سه‌گانه، حرف‌زدن، گوش‌کردن و حل مساله به عنوان کلید بقای زندگی مشترک استفاده کرد.

۳.۹/۵ - (۹ امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *