مقالات, حقوقی

حکم دادگاه و روش دریافت غیرحضوری آن

حکم دادگاه و دریافت غیرحضوری آن

تعداد زیادی از مراجعان به مراکز و مراجع قضایی مطلع نیستند که دریافت نتیجه تصمیمات و حکم دادگاه در زمینه های مختلف از جمله (طلاق توافقیخانوادهحضانت فرزندنفقه و … ) فقط به صورت غیرحضوری و آنلاین امکان‌پذیر است و روش جایگزین دیگری برای اطلاع از احکام دادگاه وجود ندارد.

مطابق پیگیری‌ها و استعلام سیدوک، در حال حاضر دریافت حکم دادگاه و یا هر نوع تصمیم دادگاه فقط از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی انجام می‌شود. این تنها مسیر ممکن برای اطلاع از احکام دادگاه است.

این روزها با توجه به حساسیت‌های ناشی از شیوع کرونا، بسیاری از فعالیت‌های روزانه، موضوعات اداری و حتی جلسات و پرونده‌های قضایی در فضای آنلاین پیگیری می‌شود.

این موضوع بویژه در زمینه دریافت نتایج فعالیت‌ها و اطلاع از تصمیمات نهایی جلسات منحصرا باید به سبک غیرحضوری انجام شود. بنابراین در حال حاضر دریافت حکم دادگاه و اطلاع از نتایج رسیدگی به پرونده‌ها با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک قضایی (پایگاه اینترنتی عدل‌ایران) امکان‌پذیر است.

برای ثبت اطلاعات و ارتباط با وکلای سیدوک فرم زیر را تکمیل کنید.

  • ۰ تومان
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

پایگاه اینترنتی عدل‌ایران

روند دریافت حکم دادگاه یا تصمیم دادگاه بدون مراجعه حضوری به این شکل است که باید ابتدا منتظر دریافت یک پیامک با این محتوا باشید: «خانم/ آقای … ابلاغیه الکترونیکی شماره … در حساب کاربری شما در سامانه ابلاغ قرار گرفت. تاریخ ابلاغ …»

در مرحله بعد لازم است که به سایت عدل‌ایران یا همان سامانه خدمات الکترونیک قضایی به آدرس http://sakha2.adliran.ir مراجعه کنید و از بخش خدمات ویژه، وارد گزینه سامانه ابلاغ شوید.

سپس با ورود شماره ملی و رمز عبور (که قبلا از طریق سامانه ثنا دریافت کرده‌اید) می‌توانید وارد سامانه ابلاغ شده و در قسمت «ابلاغ‌های مشاهده‌نشده» جدیدترین و آخرین احکام و تصمیمات دادگاه را مشاهده و دریافت کنید.

البته تعداد قابل توجهی از مردم برای دریافت تصمیم و حکم دادگاه از کافی‌نت‌ها و یا باجه‌های خدمات اینترنت که اطراف مراکز قضایی مستقر هستند کمک می‌گیرند اما چنانچه به اینترنت دسترسی داشته باشید، این کار به هیچ وجه پیچیده و سخت نیست و به آسانی توسط خودتان قابل انجام است.

 

اگر برای دریافت ابلاغیه های خود مشکل دارید، می توانید از مشاوران تلفنی ما کمک بگیرید

 

در سایت عدل ایران چه کارهایی انجام می‌شود؟

طبق ماده ۱۷۵ قانون، قوه قضائیه باید اوراق قضایی خود را توسط سایت عدل‌ایران ابلاغ نماید، بنابراین افراد می‌توانند با مراجعه به آن اظهارنامه، دادخواست، شکواییه، حکم و … را ارائه کرده و پیگیری نمایند.

گفتنی است این سایت فقط برای ثبت شکایت ایجاد نشده، بلکه امکانات زیاد دیگری را به کاربران خود ارائه می‌دهد. این امکانات علاوه بر ایجاد رفاه برای کاربران، باعث صرفه‌جویی در زمان، صرفه­‌جویی در هزینه‌­ها و به خطر نیفتادن حریم خصوصی افراد و از همه مهمتر جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا می‌شود.

در ارتباط با خدمات دیگر این سامانه می‌توان به ارائه و پیگیری اظهارنامه، شکواییه، ارائه مستندات پرونده، محاسبه‌ی هزینه دادرسی، ارائه لایحه، حکم دادگاه و اطلاع‌رسانی پرونده اشاره کرد.

ثبت‌نام در سامانه ثنا

جهت ثبت‌نام و دریافت حکم دادگاه می‌توانید به دو روش زیر اقدام نمایید:

۱. مراجعه مستقیم به دفتر خدمات الکترونیک قضایی

در این روش به نزدیکترین دفتر خدمات قضایی مراجعه و با ارائه کارت ملی، اطلاعات شناسنامه‌ای، آدرس، شماره تلفن، کدپستی و اخذ امضای الکترونیک توسط دفتر، در سامانه ثبت نام الکترونیک جهت ابلاغ اوراق قضایی و دریافت احکام دادگاه ثبت نام کنید و پس از آن می توان نسبت به طرح دعوا اقدام نمود.

۲. ثبت‌نام در سامانه ثنا(در منزل و غیرحضوری) و سپس مراجعه به دفتر خدمات قضایی

مرحله اول: ورود به سامانه ثنا(جهت ورود به سامانه ثنا و ثبت نام الکترونیک اینجا کلیک کنید.)

مرحله دوم: در صورتی که شخص حقیقی هستید، بر روی ثبت نام شخص حقیقی کلیک کنید.

مرحله سوم: اطلاعات خود را اعم از کد ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه وارد کنید.

مرحله چهارم: طبق مراحل مشخص شده در سامانه با دقت اطلاعات را وارد کنید. در انتهای مراحل دکمه اتمام ثبت اطلاعات اولیه را کلیک کنید.

مرحله پنجم: جهت اخذ امضا و احراز هویت، با به همراه داشتن کارت ملی و شماره موبایلی که هنگام ثبت نام وارد کرده بودید، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید. در شهرستان هایی که دفتر خدمات قضایی ندارند می‌بایست به دادگستری حوزه قضایی مراجعه و شناسه کاربری و رمز عبور دریافت کنید.

حکم دادگاه و دریافت غیرحضوری آن1

 

تذکرات:

  1. برای ورود به سامانه‌های ثبت نام الکترونیک و ابلاغ الکترونیک می توانید به آدرس http://sakha2.adliran.ir مراجعه و از قسمت خدمات ویژه برای مشاهده حکم دادگاه به سامانه مورد نظر وارد شوید.
  2. پس از ثبت نام الکترونیک در سامانه ثنا، جهت مشاهده ابلاغ الکترونیک و احکام دادگاه می‌توانید به سامانه فوق بروید. (آدرس سامانه ابلاغ الکترونیک http://eblagh.adliran.ir می باشد)
  3. به کسانی که ایمیل ندارند، توسط دفتر خدمات قضایی یک آدرس ایمیل ملی اختصاص داده خواهد شد.
  4. در صورت هرگونه تغییر اطلاعات ثبت شده در سامانه ثنا از قبیل تغییر آدرس، تغییر نام، تغییر تلفن همراه و مانند آن، اشخاص موظف‌اند تغییرات ایجادشده را بلافاصله در سامانه ثنا ثبت نمایند. در غیر این صورت مطابق ماده ٧٩ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، اطلاعات سابق معیار ابلاغ و اقدامات قضایی خواهد بود.
  5. وصول الکترونیکی اوراق قضایی و حکم دادگاه به حساب کاربری مخاطب در سامانه ابلاغ، ابلاغ محسوب می شود. رؤیت اوراق قضایی درسامانه ابلاغ، با ثبت زمان و سایر جزئیات، ذخیره می‌شود و کلیه آثار ابلاغ واقعی بر آن مترتب می‌گردد. ورود به سامانه ابلاغ از طریق حساب کاربری و رؤیت اوراق از این طریق به منزله رسید است.
  6. در ابلاغ الکترونیکی، مخاطب در صورتی می‌تواند اظهار بی اطلاعی کند که ثابت نماید به لحاظ عدم دسترسی یا نقص در سامانه رایانه‌ای و سامانه مخابراتی از مفاد ابلاغ مطلع نشده است.
  7. خودداری از مراجعه به سامانه ابلاغ، به منزله استنکاف از قبول اوراق قضایی موضوع ماده ٧٠ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی محسوب می‌گردد.
  8. در صورتیکه ارسال پیوست‌های ابلاغیه به صورت الکترونیکی ممکن نباشد، امر ابلاغ به وسیله ابلاغنامه انجام می‌شود.
  9. درصورتیکه از مخاطب شماره تلفن همراه یا پست الکترونیکی در دسترس نباشد، مفاد ابلاغیه و ارسال اوراق به سامانه ابلاغ، به وسیله ابلاغنامه مطابق مقررات قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی در اقامتگاه وی ابلاغ می‌شود و در ابلاغنامه مقرر می گردد مخاطب موظف است جھت ثبت نام و دریافت حساب کاربری اقدام نماید و اینکه کلیه ابلاغ های بعدی از طریق سامانه ابلاغ انجام خواھد شد. در صورت ابلاغ واقعی، ابلاغ‌های بعدی صرفاً از طریق سامانه ابلاغ انجام می شود. در هر صورت، پیوست‌ھای ابلاغنامه فقط به صورت الکترونیکی ابلاغ می‌گردد.
  10. در صورت مجهول المکان بودن مخاطب و عدم دسترسی به حساب کاربری، ابلاغ اوراق قضایی از طریق آگهی در سامانه ابلاغ و یکی از روزنامه‌های الکترونیکی کثیرالانتشار به تشخیص مرکز انجام می شود و مقرر می‌گردد که مخاطب موظف است جھت ثبت‌نام و دریافت حساب کاربری اقدام نماید.
  11. درصورتیکه محل نگهداری مخاطب بازداشتگاه یا زندان یا مؤسسات کیفری باشد، ابلاغ علاوه بر حساب کاربری مخاطب به حساب کاربری زندان، بازداشتگاه یا آدرس آن مؤسسات نیز ارسال می‌گردد. مراجع مذکور مسئول اجرای ابلاغ برابر مقررات خواهند بود و موظف‌اند نتیجه ابلاغ اوراق را از طریق سامانه ابلاغ به واحد قضایی ارسال نمایند.

 

برای دریافت راهنمایی و مشاوره در خصوص فرآیند ابلاغ حکم قضایی بصورت تلفنی، فرم زیر را پر کنید.

 

  • ۰ تومان
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

 

۳/۵ - (۴ امتیاز)
بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “حکم دادگاه و روش دریافت غیرحضوری آن

  1. آواتار فاطمه فاطمه گفت:

    میشه جلسات دادگاه رو سیو کرد؟

    1. آواتار editor editor گفت:

      اصل بر علنی بودن دادگاه است، مگر اینکه جلسه دادگاه غیرعلنی باشد. اما معمولا دادگاه ضبط صوتی و تصویری را نمی‌پذیرد.

  2. آواتار میثم میثم گفت:

    سلام . وقتی جلسه دادگاه غیر حضوری باشد دیگر نیاز به حضور شاکی و متهم نیست ؟ شاهد را چگونه به دادگاه ببریم ؟

    1. آواتار webmaster webmaster گفت:

      سلام ، رویه دادگاهها متفاوت است. بعضی شعب همچنان مراجعه و رسیدگی ها را حضوری برگزار می کنند و برخی دیگر غیرحضوری. ولی شاهدان حتما باید برای شهادت در دادگاه حاضر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *