وکالت, مقالات

انواع وکیل را بشناسیم

انواع وکیل

می دانید چند نوع وکیل داریم؟ هر وکیل مربوط به چه پرونده ای است؟ بعد از خواندن این مطلب، انواع وکیل را می شناسید.

در این روزگار که جهان هر روز بیشتر به سمت تخصصی شدن پیش می رود بهتر است به قول قدیمی ها کار را به کاردان بسپاریم تا خیال مان آسوده باشد. قانون سخت است. قطعا اگر کسی حقوق نخوانده باشد سخت تر است که از ریزه کاری هایش سر در بیاورد و بتواند مسئله اش را حل و فصل کند.

کمتر آدمی هم هست که در طول زندگی اش گذرش به گیر و دار قانون نیفتد. راه حل ساده است. می شود وکیل گرفت و با اطمینان و کمترین خسارت قدم برداشت. انتخاب وکیل کاربلد و آشنا به موضوع پرونده، قدیم سخت بود. اما این روزها که اینترنت با یک کلیک در جهان را به رویمان باز می کند، معما آسان شده است.

«سیدوک» سایت و اپلیکیشن ساده و در دسترسی است که امکان استفاده از وکلای پایه یک دادگستری را با تلفن یا کامپیوتر، حضوری و غیر حضوری در اختیارتان می گذارد.

انواع وکیل پایه یک عبارتند از :

وکیل حقوقی

وکیل حقوقی، شخصی است که از طرف شما به عنوان نماینده انتخاب می شود تا به جای شما یا در کنارتان، درباره مسائل حقوقی، در مراجع قضایی یا غیر قضایی حضور داشته باشد. وکیل حقوقی با حفظ منافع موکل و در حدود اختیاراتی که در وکالت نامه به او دادید تلاش می کند تا حقی از شما ضایع نشود.

وکیل حقوقی و مشاور حقوقی با دانش گسترده و تسلطی که به قانون دارد می تواند در همه شاخه های مسائل حقوقی مشاوره دهد. البته مسائل حقوقی یک موضوع بسیار کلی و بزرگ است و بهتر است که هر وکیلی با توجه به تخصصی که در موارد خاص دارد مشاوره دهد.

وکیل تخصصی

در کشورهای پیشرفته وکیل تخصصی طرفدار بیشتری دارد. وکیل تخصصی به این معناست که وکلا فقط به صورت تخصصی و در زمینه های خاص مشاوره می دهند مثلا وکیل تجاری، وکیل طلاق نمی شود اما در ایران به شکل رسمی و اداری، نظام تخصصی برای وکلا در نظر گرفته نشده است. بنابراین هنوز برای نهادینه شدن فرهنگ مراجعه به وکیل تخصصی باید تلاش کنیم.

در وکالت نامه های رسمی دفاتر اسناد رسمی و یا وکالت نامه های قضایی صادر شده بین وکلای دادگستری و موکل، حدود اختیارات وکیل مشخص شده که موکل با توجه به نیاز موضوع پرونده اش، میزان اختیارات وکیل را نوشته و امضا می کند.

تعهدات وکیل حقوقی کاملا به این وابسته است که موکل تا چه اندازه و در چه موضوعاتی اختیار و اجازه پیگیری به وکیل خود داده باشد. به عنوان مثال گاهی افراد وکیل می گیرند که به جای آنها نماینده شود و طلاق توافقی بگیرد. گاهی وکیل می گیرند که تکلیف چک و سفته ها را مشخص کنند. وکیل ملکی هم می تواند از خرید و فروش گرفته تا اجاره و مشکلات مستاجر و موجر کمک کند.

وکالت انواع مختلف دارد. چند نمونه از معروف ترین انواع تخصص های حقوقی، وکیل حقوقی حقوق تجارت و امور مالی، وکیل حقوقی مسائل خانواده و قوانین و مقررات متصل به آن، وکیل حقوقی امور کیفری، وکیل حقوقی حقوق مدنی که انواع قراردادهای معین و غیر معین، ارث و میراث و حق شفع از زیر شاخه های آن است.

وکیل خانواده

کسی که به حقوق و مقررات خانوادگی تسلط کامل دارد وکیل خانواده است. وکیل خانواده می تواند وکیل محضری باشد که در دفترخانه اسناد رسمی انتخاب می شود تا امور خانوادگی و مطالبات حق و حقوق ضایع شده اعضای خانواده را سر و سامان دهد. وکیل خانواده می تواند وکیل دادگستری باشد که به نیابت از موکل خود در دادگستری و زیر مجموعه های آن اقدام قضایی و احقاق حق برای اعضای یک خانواده کند.

در بسیاری از کشورها وکیل خانواده جایگاه ویژه ای دارد. به این معنا که یک نفر به عنوان وکیل خانواده همه موضوعات حقوقی و قانونی اعضای خانواده را رصد و پیگیری می کند. استفاده از وکیل خانواده در جامعه ایران به مرور در حال گسترش است.

البته یک معنای رایج وکیل خانواده در کشور ما این است که این وکیل در موضوعات مرتبط با خانواده یعنی مهریه، طلاق، ازدواج، حضانت و… فعالیت دارد.

انواع وکیل پایه یک

وکیل ملکی

وکیلی که در مورد انواع املاک از بایر و غیر بایر اطلاعات حقوقی دقیق و مفید داشته باشد وکیل ملکی است. وکیل ملکی به خاطر تخصصی که در یک زمینه خاص دارد، می تواند مانع از ورود ضرر و زیان در معاملات ملکی شود. استفاده از وکیل ملکی به افرادی که حتی در موارد اندکی برای معامله ملک اقدام می کنند توصیه می شود.

وکیل مهاجرت

مهاجرت از آن تصمیم هایی است که خیلی از افراد در دورانی از زندگی شان حتما به آن فکر می کنند و گاهی به عمل هم می رسد. برای این تصمیم سخت اگر وکیل در کنارتان باشد امور بسیار آسان تر می گذرد. وکیل مهاجرت در مسائل مربوط به مهاجرین کشورهای دیگر و اخذ تابعیت از دولت کشوری که در آن مقیم هستند، باید اطلاعات حقوقی کافی داشته باشد. این که چگونه از حقوق مهاجرین در کشورهای مقیم دفاع یا درباره تابعیت آنها اقدامات سنجیده کند. مشورت با وکیل مهاجرت برای افرادی که می خواهند از شیوه های قانونی و در یک مسیر امن و آسوده مهاجرت کنند پیشنهاد می شود.

وکیل امور قراردادها

همه انسان ها در زندگی قراردادهایی می بندند که شاید از مشورت وکیل امور قراردادها استفاده نکنند. این قراردادها می تواند کاری، خرید و فروش، رهن و اجاره و موارد دیگر باشد. ریزه کاری و دقیق نوشتن قرارداد از آن مواردی است که اگر بدون مشورت وکیل امور قراردادها اقدام کنید می تواند شما را به دردسر بیندازد. وکیل امور قراردادها وکیلی است که فوت و فن نوشتن قرارداد را می داند و کمک می کند چیزی را امضا نکنید که به ضررتان تمام شود.

وکیل شرکت ها

وکیل شرکت ها در امور مربوط به شرکت ها و انواع آن اطلاعات کامل حقوقی دارد. یک شرکت می تواند شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی یا غیر تجاری مانند شرکت های عام المنفعه و فرهنگی باشد. وکیل شرکت ها اطلاعات تخصصی و دقیق درباره هر یک از انواع شرکت ها دارد. همه این شرکت ها به وکیل نیاز همیشگی دارند. چون وکیل شرکت ها می تواند از بروز موانع، مشکلات و پیچیدگی های حقوقی و قضایی در هر مرحله از فعالیت شرکت جلوگیری کند.

وکیل چک و سفته

وکیل چک و سفته وکیلی است که به انواع چک های بانک های مختلف، سفته ها و گواهی عدم پرداخت انواع چک، واخواست سفته ها (پروتست) و ظهر نویسان چک ها، حقوق و تکالیف مربوط به ظهر نویسان چک و سفته اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند از حقوق موکل خود به درستی دفاع کند. در حقیقت وکیل چک و سفته می تواند شما را از دردسرها و پیچیدگی های حقوقی و قضایی ناشی از ناآگاهی نجات دهد. وکیل چک و سفته دقیقا به شما خواهد گفت یک چک یا سفته را چگونه و در چه شرایطی تحویل بگیرید یا تحویل دهید.

ما سعی کردیم وکلای مختلف که در زمینه های متفاوت دستی بر آتش دارند را در کنار هم جمع کنیم تا به صورت وکیل آنلاین، وکیل حقوقی تلفنی یا حضوری در خدمت شما باشند.

«سیدوک» در کنار شماست تا با آرامش و لبخند زندگی کنید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)
بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “انواع وکیل را بشناسیم

  1. آواتار محبوبه محبوبه گفت:

    سلام روزتون بخیر باشه ممنون بابت مطلب خوبتون. یه سوالی دارم یعنی ما وکیلی داریم که تخصصش فقط خانواده یا ملک باشه و اینکه حتما بریم دنبال وکیلی که متخصص در اون حوزه باشه یا هر وکیلی میتونه مشکل منو حل کنه؟

    1. آواتار webmaster webmaster گفت:

      ممنون بابت ثبت نظرتون. به موجب قانون وکیل تخصصی وجود ندارد اما این موضوع مطرح شده که مدرک وکالت بصورت تخصصی شود دقیقا مثل پزشکان متخصص

  2. آواتار رویا حسینی رویا حسینی گفت:

    من عکاس‌ام. یه نفر از عکسای من بدون اجازه استفاده کرده. میشه وکیل بگیرم ازش شکایت کنم؟ نتیجه میده؟

    1. آواتار editor editor گفت:

      بله،در صورت اثبات قابل مجازات است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *