مقالات, خانواده

قصه تلخ و دردناک قتل زن توسط شوهر

قتل

مجازات قتل زن توسط شوهر بار دیگر تیتر اول خبرها شد.

مردی علیرغم طلاق همسرش باز دست از سرش برنداشت و دست به قتل و جنایت تلخی زد.

مرد جوانی که همسرش را در حضور فرزند یک و نیم ساله اش کشته بود اعدام نمی ‌شود.

قتل یک زن توسط شوهرش: قیچی، ابزار قتل بوده است.

یکی از معروف ترین و وحشیانه ترین موارد همسرکشی، پرونده قتل فائزه منصوری، همسر عبدالحمید ریگی به دست او با شلیک گلوله است. او به دستور برادر خود عبدالمالک، همسر خود را که به او مظنون شده بود و او را مانع انجام اقدامات خرابکارانه خود می دید به قتل رساند.

این اتفاقات فقط چند مورد از خشونتی است که در جامعه در جریان است و تا مدت‌ها نقل مجلس دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی است. فضای مجازی هم که اصولا آتش بیار معرکه است هیزم این اتفاقات را شعله‌ور می‌کند. 

اما نکته ناراحت کننده این است که چرا هیچ بررسی عمیقی درباره قتل‌های ناموسی نمی‌شود و این دایره معیوب مدام تکرار می‌شود.

مجازات قتل زن توسط شوهر

قتل های وحشتناک خانوادگی

یکی از خشن ترین انواع قتل ها که در خانواده اتفاق می افتد و در دسته جنایت های خانوادگی جا می گیرد، کشتن زن به دست شوهر و یا شوهر توسط زن است. فارغ از انگیزه هایی مثل خیانت که اشخاص از انجام این قتل ها می توانند داشته باشند، وقوع آنها در جامعه بسیار جنجال برانگیز است. مثل قتلی که سال گذشته کلی سر و صدا کرد.

شهردار سابق تهران، علی نجفی، همسر خود را با شلیک دو گلوله به قتل رساند.

سوالات بسیاری درباره این نوع قتل ها وجود دارد. 

مجازات کشتن همسر چیست؟ مثل قتل های معمولی مجازات اعدام دارد و یا رابطه زوجیت باعث از بین رفتن حکم اعدام می شود؟ ولی دم کیست؟ تکلیف دیه چه می شود و هزاران علامت سوال دیگر.

قانون درباره همسر کشی چه می گوید؟

مجازات قتل زن توسط شوهر در حالت عادی در صورت تقاضای ولی دم، قصاص نفس است. اما در بعضی شرایط قصاص و اعدام منتفی می شود و یکی از آن موارد بعضی قتل های خانوادگی است.
در قتل های خانوادگی، تنها قتلی که مجازات اعدام ندارد، کشتن فرزند توسط پدر یا پدربزرگ است که بنا بر ماده ۳۰۱ قانون مجازات اسلامی، یکی از شرایط اجرای قصاص، پدر یا پدربزرگ نبودن قاتل است. 

قتل به خاطر خیانت یا قتل در فراش

بنا بر ماده ۶۳۰ قانون تعزیرات، اگر مردی همسر خود را در حال زنا با مرد غریبه ببیند و علم به تمکین زن داشته باشد می‌ تواند در همان حال آنان را به قتل‌ برساند. چنانچه زن اکراه به زنا داشته باشد فقط مرد را می‌ تواند به قتل برساند. حکم ضرب و جرح هم در این مورد مثل قتل است.

طبق قانون تعزیرات ایران مجازات قتل زن توسط شوهر با وجود شرایط زیر مرد می تواند همسرش را به قتل برساند بدون آنکه مجازات شود.

 شوهر، زن خود را در حال زنا با مرد بیگانه ببیند.

 نکته مهم: این حکم فقط درباره شوهر است اما اگر زن، شوهر خود را در حال زنا با زن بیگانه ای ببیند نمی تواند مرتکب قتل او شود.

البته حتما باید عمل زنا رخ دهد یعنی دخول و نزدیکی واقع شود. سایر روابط جنسی مثل بوسیدن و بغل کردن شامل این حکم نمی شود.  

شوهر با چشم خود این عمل و خیانت را ببیند. صرف شنیدن، دیدن کلیپ های ویدیویی یا عکس های خیانت همسر، شنیدن آن از زبان دیگری یا حدس و گمان مجوز قتل ناموسی نیست.

 فقط در همان لحظه وقوع زنا می تواند آنها را به قتل برساند نه بعد از آن.

زن  به رابطه جنسی اجبار نشده باشد بلکه با میل و رضای خود به آن تن دهد.

 مرد باید علم به تمکین یعنی رضایت زن به رابطه جنسی داشته باشد و اطمینان داشته باشد که همسرش با رضایت مرتکب زنا شده است. اما سوالی که مطرح است نحوه اثبات خیانت زن به شوهر است. مردی که زنش را به دلیل خیانت کشته چگونه می تواند خیانت او را اثبات و تبرئه شود؟

قتل زن توسط شوهر

روش اثبات خیانت زن به مرد

برای اینکه مردی اثبات کند که همسرش را به خاطر خیانت کشته راه های زیادی وجود دارد. 

  • اول اینکه پزشکی قانونی معمولا می تواند وقوع رابطه جنسی را تشخیص دهد. 
  • حضور ضابطین یعنی پلیس در صحنه جرم و بررسی آثار و دلایل جرم کمک کننده است.
  • اگر مرد همراه افراد دیگر خیانت را دیده باشد می تواند از آنها به عنوان شاهد در دادگاه استفاده کرده و خیانت همسرش را ثابت کند.

ولی دم زن مطابق قانون کیست؟

منظور از ولی دم ورثه مقتول است به جز همسر. یعنی همه افرادی که از زن ارث می برند به جز شوهر، ولی دم و صاحب حق قصاص هستند.

ولی دم زن کشته شده به خاطر زنا عبارت است از:

  •  پدر، مادر و فرزندان.
  •  اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها.
  •  عمو، عمه، خاله، دایی و اولاد آنها.

در مرحله اول پدر و مادر و فرزندان به طور مشترک ولی دم هستند. اگر آنها فوت کرده باشند نوبت به طبقه دوم یعنی پدربزرگ و مادربزرگ و خواهر و برادر و فرزندان آنها می رسد. در صورت نبود آنها نوبت عمه، خاله، عمو، دایی و اولاد آنهاست که در مورد قصاص قاتل، تصمیم بگیرند.

وکیل خانواده در امور قتل همسر

مجموعه «سیدوک» در تهران تمام امور وکالت پرونده شما را با کمک وکلای با تجربه و کاربلد و دلسوز به صورت تخصصی انجام می دهد. 

وکیل خانواده که روی پرونده های قتل تمرکز کرده علاوه بر تجربه و تبحر لازم در امور حقوقی قتل، باید بسیار نترس و شجاع باشد تا بتواند از حقوق موکل و بازماندگان مقتول به خوبی دفاع کند و پرونده موکلین خود را مثل پرونده نزدیکان خود ببیند.

وکیل دعاوی قتل پروسه طولانی و سختی را برای دفاع از متهم در یک پرونده پیش رو دارد و شاید بتوان گفت سخت ترین مبحث کیفری که وکیل قتل با آن سرو کار دارد پرونده های مربوط به دعاوی قتل و جنایی خانواده است. وکیل دعاوی قتل می تواند وکالت قاتل را به عهده بگیرد و یا وکالت اولیای دم را قبول کند.

سوالات پرسیده شده

[sc_fs_faq html=”true” headline=”h2″ img=”” question=”مردی که زنش را به دلیل خیانت کشته چگونه می تواند خیانت او را اثبات و تبرئه شود؟” img_alt=”” css_class=””] برای اینکه مردی اثبات کند که همسرش را به خاطر خیانت کشته راه های زیادی وجود دارد. اول اینکه پزشکی قانونی معمولا می تواند وقوع رابطه جنسی را تشخیص دهد. حضور ضابطین یعنی پلیس در صحنه جرم و بررسی آثار و دلایل جرم کمک کننده است. اگر مرد همراه افراد دیگر خیانت را دیده باشد می تواند از آنها به عنوان شاهد در دادگاه استفاده کرده و خیانت همسرش را ثابت کند. [/sc_fs_faq]

۳/۵ - (۲ امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *