مقالات, خانواده

همه چیز درباره مشاوره حقوقی طلاق توافقی

همه چیز درباره مشاوره حقوقی طلاق توافقی

چرا بهتر است قبل از افتادن در مسیر طولانی طلاق، مشاوره حقوقی طلاق توافقی گرفت؟

طلاق، یکی از مهم ترین تصمیم های زندگی هر دو نفری است که روزی زندگی مشترک را با عشق و علاقه آغاز کرده اند. همان روزی که به همدیگر قول دادند تا پایان عمر، خوشی ها و نا خوشی ها کنار هم بمانند و کمک حال هم باشند.

اما گاهی پیش بینی ها درست از آب در نمی آید. بعد از گذشت زمان گاهی کوتاه و گاه یک عمر، افراد فکر می کنند دیگر نمی توانند کنار هم و زیر یک سقف بمانند. اولین چیزی که در ذهن شان جرقه می خورد یک کلمه است. طلاق.

همان قدر که تصمیم ازدواج سخت و گاه با دشواری همراه است تصمیم طلاق به مراتب پیچیده تر است. مراحل قانونی دارد. بالا پایین رفتن از پله دادگاه دارد که ممکن است به کفش آهنین احتیاج داشته باشد. همین مراحل سخت روح آدم ها را آزرده می کند. روح و جسم خسته، زخم خورده می شود. اما راه حل ساده است. مشاوره.

یک مشاور کار کشته به هر دو طرف کمک می‌کند تا با فکر و درست قدم بردارند. حرفی نزنید که به ضررتان تمام شود یا حرکت اشتباهی نکنید که کیش و مات شوید.

یک سال از صدور رای اجباری شدن مشاوره قبل از طلاق توافقی دیوان عدالت اداری گذشت. بعد از اجرای ماده ۲۵ قانون حمایت از خانواده، مقرر شد زوجینی که تصمیم به طلاق توافقی گرفتند ابتدا به مراکز مشاوره خانواده مراجعه و گواهی عدم انصراف از طلاق دریافت نمایند و سپس در دفاتر خدمات الکتروینک قضایی مراجعه و دادخواست طلاق توافقی ثبت کنند.

در ادامه این تصمیم، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان تهران از ابتدای آذرماه ۱۳۹۷ مکلف شدند از پذیرش دادخواست طلاق توافقی متقاضیان قبل از مراجعه به مراکز مشاوره خانواده و ارائه گواهی آن خودداری کنند.

اجباری شدن مشاوره خانواده قبل از ثبت دادخواست طلاق توافقی موجب شده کسانی که هنوز برای طلاق مردد هستند با انجام مشاوره خانواده از تردید خارج شوند. حال اگر زوجین بعد از مشاوره خانواده و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق همچنان به انجام طلاق و جدایی مصمم بودند و از طرفی در مورد امور مالی، مهریه یا حضانت فرزندان با سوالات متعدد حقوقی مواجه بودند، با مشاوره گرفتن از وکیل طلاق می توانند با کمترین آسیب و تبعات حقوقی برای طلاق و جدایی اقدام نمایند.

همه چیز درباره مشاوره حقوقی طلاق توافقی

درباره طلاق توافقی

طلاق ممکن است به صورت توافقی و با موافقت زن و شوهر باشد. در طلاق توافقی، دو طرف در مورد مسائل  مختلف توافق می‌کنند و درخواست طلاق می دهند. مطابق قانون مرد همیشه این حق را دارد که زن را طلاق دهد اما زن باید حتما دلایل محکمه پسند برای درخواست طلاق داشته باشد.

البته زن اختیاراتی برای درخواست طلاق دارد که اگر مرد شروط دوازده گانه ضمن عقد را در عقد نامه و محضر امضا کرده باشد و مرد به این شروط پایبند نباشد مثل رفتن به زندان یا اعتیاد، زن می‌تواند در دادگاه درخواست طلاق دهد. در مواردی هم پیش آمده که مرد به زن  وکالت در طلاق داده باشد. در این صورت زن می ‌تواند به استناد وکالتنامه درخواست طلاق دهد.

اگر مرد بخواهد زن خود را طلاق دهد باید همه حق و حقوق او از جمله مهریه، نفقه و اجرت المثل را بدهد. اما در صورتی که زن تمکین نکند یا منزل مشترک خود را ترک کند در زمان طلاق تنها حقی که به او تعلق می‌گیرد، مهریه است. نکته دیگر اینکه اگر زن در زمان درخواست طلاق باردار باشد، باید در مورد و شرایط نگهداری فرزند نیز تصمیم گیری شود.

 

اگر نیاز به مشاوره در زمینه طلاق توافقی  دارید می توانید تنها با یک تلفن مشکل خود را با وکلای پایه یک سیدوک در میان بگذارید

مراحل مشاوره طلاق توافقی

قانون جدید تصویب شده برای طلاق توافقی می گوید که زوجین ابتدا باید در سامانه «تصمیم» سازمان بهزیستی ثبت نام کنند. بعد از نام نویسی و مشخص شدن زمان و مکان مشاوره، به مراکز تعیین شده غربالگری رفته و گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت کنند. سپس به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و دادخواست طلاق توافقی ثبت کنند.

زوجین برای گرفتن مشاوره حقوقی طلاق توافقی بعد از گرفتن وقت و مراجعه به دفتر مشاور، اطلاعات و جزئیات زندگی مشترک خود را با او در میان می گذارند. مشاور حقوقی طلاق توافقی به هر دو نفر کمک می کند تا با بیان مشکلات و نکات آزار دهنده رابطه شان، درک درست تری نسبت به اوضاع داشته باشند. همین آگاهی شاید بار روحی و روانی طرفین را کم کرده تا با آگاهی از آثار و تبعات حقوقی طلاق از جدایی منصرف شوند.

اگر همه راه ها را رفتید و نظرتان همانی است که از اول بود بهتر است یک مشاور حقوقی طلاق توافقی کاربلد و توانمند و حاذق کنارتان باشد. حضور مشاور حقوقی برای کاهش فشار روحی، جسمی، روانی و مالی ناشی از طلاق بسیار تاثیر گذار است و مسیر حل اختلافات را هموار و احتمالا کوتاه می کند.

مزیت های مشاوره طلاق

متاسفانه در روزگار سخت امروز آمار طلاق به دلایل مختلف بالا رفته است. ممکن است زوجین در روابط جنسی و زناشویی مشکل داشته باشند و یا درگیر مسائلی مثل خیانت، مشکلات مالی و یا نداشتن تفاهم شوند. مشاور حقوقی طلاق با تجربه با راهنمایی های دقیق و سنجیده می ‌تواند میزان طلاق را کاهش دهد.

حتی اگر برای دو نفر هیچ راهی جز طلاق نمانده باشد، راهنمایی‌های یک مشاور خوب  و دلسوز که راه و چاره قانونی بلد است به همسران کمک می‌ کند تا با کمترین دردسر و آسیب از این مسیر سخت عبور کنند.

برای درک درست از نیازها و حقوق یکدیگر افراد به مشاوره حقوقی نیاز دارند. مشاوره طلاق توافقی این امکان را به وجود می آورد که زوجین با مراحل و شرایط دقیق طلاق توافقی آشنا شوند و حقی از کسی پایمال نشود. در زمان صرفه جویی شود و هزینه ها را به شدت کاهش داد.

همه چیز درباره مشاوره حقوقی طلاق توافقی

وظایف مشاور حقوقی طلاق توافقی

مشاور حقوقی طلاق توافقی وظیفه دارد با پرسیدن سوالات دقیق و بررسی کامل شرایط زوجین و جمع کردن اطلاعات در سرعت پروسه طلاق به آنها کمک کند یا شرایط بازگشت همسران به زندگی مشترک را فراهم کند. اگر مشکلات آنقدر عمیق و ریشه دار بود که قابل حل نبود یا زوجین به هیچ عنوان توانایی ماندن کنارهم را نداشتند، مشاورحقوقی موظف است به هر دو نفر کمک کند تا در سریع ترین زمان و با کمترین آسیب روحی و مالی از هم جدا شوند.

 

اگر برای طلاق توافقی نیاز به وکیل دارید ما می توانیم بهترین وکلای پایه یک را به شما معرفی کنیم

 

مشاور طلاق چه می پرسد؟

در جلسه مشاوره طلاق توافقی، مشاور حقوقی متعهد نیز ابتدا تمام تلاش خود را می کند تا سوالات کلیدی و اساسی بپرسد و نتیجه بگیرد که تصمیم طلاقی که زن و شوهر گرفته اند چقدر درست و منطقی است. چه بسا ممکن است تصمیم زوجین عوض شود. همیشه جایی برای گذشت و بخشیدن همدیگر وجود دارد. ممکن است زن و مرد حس پشیمانی از مطرح کردن موضوع طلاق توافقی داشته باشند اما لجبازی اجازه ندهد که کوتاه بیایند.

دلایل اصلی طرفین برای تصمیم طلاق در جلسه مشاوره حقوقی طلاق توافقی مشخص می‌شود و مورد بحث قرار می گیرد که آیا این دلایل منطقی اند یا خیر. علاقه و عشقی که طرفین نسبت به یکدیگر دارند از موضوعات بسیار مهمی است که مورد تحلیل قرار می گیرد.

درباره خیلی از زوج ها پیش آمده که در زمان تصمیم قطعی طلاق هنوز زن و مرد به هم علاقه‌ دارند اما مشکلات بیرونی مثل مسائل مالی، دخالت خانواده ‌ها، خیانت، اعتیاد، بیکاری و کتک زدن عامل مطرح کردن و تصمیم جدایی شده است.

در جلسات مشاوره حقوقی طلاق توافقی مشاور باید از زوجین بپرسد که چرا تصمیم به طلاق دارند؟ به پیامدهای تصمیم خود فکر کردند یا نه؟ آیا درباره تمام موارد مالی و حضانت فرزندان با هم توافق کردند؟

اگر همه این سوالات پرسیده شد و جواب همسران هنوز نه بود آن وقت مشاور حقوقی یا وکیل توافقی وظیفه دارد پروسه قضایی طلاق توافقی را اقدام نموده و با گرفتن گواهی عدم امکان سازش از دادگاه خانواده، گواهی مذکور را به زوجین داده تا برای ثبت در دفتر ثبت طلاق اقدام نمایند و در صورتی که وکیل از طرفین برای ثبت طلاق در دفترخانه طلاق، وکالت دارد نسبت به ثبت آن اقدام نماید.

هزینه مشاوره طلاق توافقی

هر کاری هزینه دارد و مشاوره طلاق توافقی هم از این قضیه مستثنا نیست. توصیه این است که این هزینه را برای کاهش هزینه های کاهش مشکلات مالی و حقوقی خود انجام داد تا همه چیز اصولی و درست پیش رود. هزینه هر جلسه مشاوره طلاق توافقی در حال حاضر تقریباً  ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است.

وکیل برای طلاق توافقی

اگر تصمیم نهایی زوجین بعد از جلسات مشاوره طلاق توافقی همچنان طلاق است. در این صورت پیشنهاد می کنیم در سایت یا اپلیکیشن «سیدوک» درخواست وکیل ثبت کنید. وکلای با تجربه ما در کنارتان خواهند بود تا این مسیر سخت، آسان و هموار شود.

«سیدوک» در کنار شماست تا در آرامش، مسایل حقوقی خود را حل کنید.

 

امتیاز دهید
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *