حقوقی, مقالات

آدم ربایی قابل گذشت نیست

آدم ربایی قابل گذشت نیست

آدم ربایی یکی از جذاب ترین سوژه ها برای ساخت فیلم و سریال است. با نقشه و برنامه ریزی شروع می شود. با تعلیق و هیجان ادامه پیدا می کند. اشک و گریه و نگرانی چاشنی اش می شود. سوت و دست و  تشویق تماشاگران هم می ماند برای پلیس بازی و تعقیب و گریز پایانی.

این سوژه مثل مثلث عشقی هیچوقت تکراری نمی شود. برای فیلم بعدی فقط کافی است شخصیت اصلی را عوض کنید تا بیننده یادش برود که ته قصه قرار است سوت و کف و هورا بکشد.

در عالم واقع اما، هیچ آرامش و لذتی در کار نیست. اگر یک بار، خودتان یا نزدیکان تان درگیر این مسئله شده باشند، با گوشت و پوست و خون درک کردید که قصه ها و فیلم ها هیچ ردی از حقیقت ندارند. فقط ویترین خوبی هستند.

رسانه ها هر چند وقت یک بار با یک خبر این چنینی بین مردم حسابی گل می کنند. پسر وزیر یا دختر فلان وکیل دزدیده شده و دزدها مبلغ هنگفتی درخواست کرده اند. در کشورهای خارجی از آنجایی که همه تهدیدها به فرصت تبدیل می شود گاهی گزارش زنده لحظه به لحظه از قضیه آدم ربایی از تلویزیون و رادیو پخش می شود و میلیون ها نفر را پای تلویزیون می نشاند.

قانون اما جدی است. نه تنها دل به دل آدم ربا نمی دهد بلکه درباره آدم ربایی هیچ کوتاهی و چشم پوشی نمی کند و از جرایمی است که مجازات سنگین برایش در نظر گرفته شده. در قانون مدنی ایران در مورد این جرم، آمده است:

“هرکس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگر به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصاً یا توسط دیگری شخصی را برباید یا مخفی کند …” مرتکب جرم آدم ربایی شده است.

این تعریف یک خطی به نظر خیلی سخت و پیچیده نیست اما چون آدم ‌ربایی یا مخفی کردن اشخاص، یکی از جرایمی است که علیه اشخاص قابل انجام است دو مصداق دارد که دانستن آنها عمق فاجعه را مشخص می کند.

در قدم اول، آدم ربایی باعث سلب آزادی شخص می شود و در مرحله بعدی، شخص ربوده شده ممکن است صدمات بدنی یا حیثیتی ببیند یا مورد تعرض قرار گیرد.

این جرم آنقدر مهم است که به صورت خاص، یک ماده و به صورت عام چند ماده از قانون مجازات را به خود اختصاص داده است.

آدم ربایی قابل گذشت نیست 1

قانون اساسی و حق آزادی تن

طبق اصل ۲۲ قانون اساسی ایران، «حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.»

یکی از حقوق مهمی که افراد دارند و در قانون اساسی پیش بینی شده، حق آزادی تن است که دقیق ترین تعریف آن، آزادی های فردی است.

ماده ۳۲ قانون اساسی می گوید: «هیچکس را نمی توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می کند.» پس فقط بر اساس آنچه در قانون  آمده می توان افراد را مجرم حساب کرد.

جرم آدم ربایی سه عنصر دارد

آدم ربایی دارای عناصر قانونی، معنوی و مادی است.

عنصر مادی: در عنصر مادی این جرم باید عمل «ربودن» انجام گیرد. یعنی شخص یا اشخاصی بدون رضایت و با زور، تهدید یا حیله از مکانی به مکان دیگر منتقل شوند.

عنصر معنوی: زمانی جرم آدم ربایی اتفاق می‌افتد که علاوه بر عنصر مادی، عنصر معنوی هم داشته باشد. عنصر معنوی یعنی آدم ربا باید قصد و نیت مجرمانه برای آدم ربایی داشته باشد. اگر اینطور نباشد جرم آدم‌ربایی اتفاق نیفتاده است.

مثال: شخصی ماشینی را دزدیده است که از قضا داخل آن کودکی خوابیده. این مصداق آدم ربایی نیست.

عنصر قانونی: انجام دادن یا ندادن عملی که در قانون برای آن مجازات در نظر گرفته شده جرم است. عنصر قانونی آدم ربایی ماده ۶۲۱ قانون تعزیرات است.

جرم آدم ربایی چطور محقق می شود؟

اصلی ترین شرط موجود برای جرم آدم ربایی این است که شخص ربوده شده رضایت برای جابجایی نداشته باشد. اگر رضایت داشته باشد هیچ جرمی اتفاق نیفتاده است.

مثال: اگر شخصی با رضایت خودش سوار ماشین شود و راننده از یک جایی به بعد، مسیر را عوض کند و او را جایی برده و حبس کند، جرم آدم ربایی از قسمتی اتفاق می افتد که بدون رضایت شخص، مسیر را عوض کرده و مقصد دیگری رفته است.

مجازات آدم ربایی چیست؟

قانونگذار، شروع به آدم ربایی را جرم می داند. هر کس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا هر منظور دیگری به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصا یا توسط‌ دیگری، شخصی را برباید یا مخفی کند به حبس درجه ۴ و در غیر این صورت به حبس درجه ۵ محکوم خواهد شد.

آدم ربایی قابل گذشت نیست 2

مجازات آدم ربایی

طبق قانون جدید کاهش مجازات حبس های تعزیری، مجازات شروع به آدم ربایی در تبصره ماده ۶۲۱ قانون تعزیرات نسخ شد و شروع به این جرم، طبق ماده ۱۲۲ قانون مجازات اسلامی عمل می شود و مجازات شروع به آدم ربایی حداقل شش ماه حبس می باشد.

شخصی که اقدام به آدم ربایی کرده به حبس درجه پنج، یعنی دو تا پنج سال در صورتی که شخص ربایش شده، کمتر از پانزده سال تمام باشد یا مورد صدمه جسمی یا حیثیتی قرار گیرد در غیر این صورت به حبس تعزیری یا شلاق یا جزای نقدی درجه شش محکوم می شود که عبارت است از:

  1. حبس بیش از شش ماه تا دو سال.
  2. جزای نقدی بیش از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا هشتاد میلیون (۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.
  3. شلاق از ۳۱ تا ۷۴ ضربه.

چه مواردی باعث تشدید مجازات آدم ربایی می شود؟

  1. سن شخصی ربوده شده کمتر از ۱۵ سال باشد.
  2. ربوده شدن شخص توسط وسایل نقلیه چه موتوری چه غیر موتوری باشد.
  3. آسیب زدن به فرد ربوده شده  از نظر جسمی یا حیثیتی.

آدم ربایی از جرایم غیر قابل گذشت است؟

آدم ربایی از جرایم غیر قابل گذشت است و رضایت شاکی فقط می تواند باعث مجازات متهم شود. حتی اگر شاکی پرونده فوت کند حق گذشت با ورثه اوست.

اولین اقدام درست به محض اطلاع از آدم ربایی چیست؟

خیلی وقت ها پیش آمده که رباینده به قصد اخاذی شخصی را دزدیده باشد. پس بعد از مدتی تماس می گیرد  و درخواست پول هنگفت در ازای تحویل فرد می کند. حتی گاهی دیده شده که اطرافیان را به کشتن فرد ربوده شده در صورت تماس با پلیس تهدید می کند.

گاهی با مجرمانی روبرو هستیم که برای رسیدن به هدف خود دست به هرکاری می زنند. نمی توان انکار کرد که تصمیم گیری در این شرایط بسیار سخت است و پیش آمده که خانواده و اطرافیان فرد ربوده شده تصمیم غلطی گرفتند که به مرگ یا قطع عضو فرد ختم شده است.

شرایط بغرنج است اما راه حل بسیار ساده و در دسترسی وجود دارد. مشاوره تلفنی حقوقی. وکلای پایه یک دادگستری ما در «سیدوک» آماده راهنمایی، کمک، مشاوره و تلاش برای حل مشکل پرونده شما هستند.

وکیل آدم ربایی

آدم ربایی قطعا از آن مواردی است که اگر برای کسی پیش بیاید به تنهایی قادر به حل مسئله نیست. به لحاظ روحی و روانی آنقدر این موضوع شما را پریشان و ناراحت می کند که شاید نتوانید تصمیم درست بگیرید. یک وکیل کارکشته و کاربلد که همه ریزه کاری های قانون را بلد است می تواند هم به لحاظ روحی شما را به آرامش برساند هم کمک کند تا در کمترین زمان، بهترین نتیجه را بگیرید.

امیدواریم که هرگز با چنین پرونده ای مواجه نشوید اما اگر شد آرامش خود را کامل حفظ کنید. از طریق سایت یا اپلیکیشن «سیدوک» درخواست مشاوره ثبت کنید. پشتیبانی ما در کمترین زمان با شما تماس می گیرد. ما هرگز در این مسیر سخت و دلهره آور شما را تنها نمی گذاریم.

 

۳.۷/۵ - (۹ امتیاز)
بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “آدم ربایی قابل گذشت نیست

  1. آواتار مهرناز مهرناز گفت:

    امیدوارم برای هیچکس پیش نیاد ولی خوبه که بدونیم میشه از وکیل استفاده کرد.

    1. آواتار editor editor گفت:

      ما هم امیدواریم که هیچ وقت برای هیچکس همچین اتفاقی نیافته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *