وکالت, مقالات

تفاوت وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه

وکیل دادگستری

هر شخصی که تا به حال به مشکل حقوقی برخورده باشد با واژه وکیل کامل آشناست اما آیا میدانید تفاوت وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه چیست و یا اصلا تفاوتی دارند یا خیر؟

وکیل پایه یک دادگستری یکی از افراد مهم در زندگی امروز بشر شده است. بالا رفتن تعداد پرونده‌ های حقوقی و کیفری و پیچیده‌ تر شدن روز به روز قوانین، نیاز جامعه را به حضور افراد کاردان بیشتر کرده. کمتر کسی است که در زندگی شخصی خود به مشکل حقوقی بر نخورده باشد. گاهی تنهایی نمی شود از پس حل کردن مشکل برآمد. برای حل و فصل سریع و دریافت بهترین نتیجه، بهتر است وکیل خبره و مجرب در کنار خود داشته باشید.

موسسه «سیدوک» با دقت و حوصله مجموعه ای از وکلای پایه یک دادگستری و قوه قضاییه را انتخاب کرده که به صورت آنلاین و تلفنی در خدمت هم میهنان عزیز باشند.

آشنایی با اصطلاحات رایج در حوزه وکالت و مسائل حقوقی مثل تفاوت وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه برای انتخاب صحیح و نتیجه دلخواه بسیار ضروری است. اینکه هر کدام در چه زمینه ای تخصص دارند و در کدام مسائل می توانند به شما کمک کنند شما را به سرعت بیشتری به مقصد می رساند. در این مقاله سعی کردیم تعریف وکیل دادگستری و وکیل قوه قضاییه و تفاوت آنها را برایتان توضیح دهیم.

وکیل یا مشاور؟ مسئله این است

پیش از باز کردن موضوع تفاوت وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه دانستن این نکته جالب است. غیر از  وکیل یک عنوان شغلی دیگر هم داریم که می تواند از حقوق افراد دفاع کند. عنوان شغلی او مشاور حقوقی است. مشاور حقوقی کسی است که پروانه وکالت ندارد و نمی‌ تواند همه کارها و مسئولیت ‌های وکیل دادگستری را انجام دهد. قانون اجازه این کار را به او نمی دهد. مشاور حقوقی البته می تواند هم در دادگستری و هم در قوه قضاییه درباره مسائل مختلف حقوقی به مردم مشاوره دهد. اما حدود اختیارات اش با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل قوه قضاییه متفاوت است و موکلین نباید این دو عنوان شغلی را یکی و برابر بدانند.

 

اگر نیاز به مشاوره حقوقی دارید میتوانید تنها با یک تلفن مشکل خود را با وکلای پایه یک سیدوک در میان بگذارید

مدرک وکالت پایه یک دادگستری را چگونه بگیریم؟

برای درک بهتر تفاوت وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه مراحل دریافت مدرک و پروانه اشتغال به کار هر کدام را با هم بررسی می کنیم.

وکیل پایه یک دادگستری بعد از قبول شدن در رشته وکالت در کنکور و گرفتن لیسانس، در آزمون وکالت کانون وکلا شرکت می کند. قبول شدن این آزمون شرط اساسی دریافت پروانه وکالت است. بعد از آزمون وکالت، وکیل برای دریافت پروانه باید یک دوره کارآموزی ۱۸ ماهه کنار یک وکیل با تجربه بگذراند. پس از به دست آوردن تجربه و رضایت کامل سرپرست از مسیر کاری و شغلی کارآموز، پروانه وکالت برای شخص صادر می شود.

سختی ‌های این مسیر آنقدری هست که هر کسی نتواند آن را به پایان برساند. پس از پایان این مراحل و دریافت پروانه وکیل پایه یک دادگستری که از سوی کانون وکلا صادر می‌شود، این اجازه برای شخص صادر می شود تا برای دفاع از حقوق موکلان خود پیش قدم شود.

وکیل قوه قضاییه

مراحل دریافت مدرک وکالت پایه یک قوه قضاییه

مراحل دریافت مدرک و پروانه وکالت اولین تفاوت وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه است. وکیل قوه قضاییه پس از پایان دوره چهار ساله دانشگاه و دریافت مدرک وکالت، باید در آزمون وکالت قوه قضاییه که از طرف قوه قضاییه برگزار می‌شود، شرکت و پس از قبولی و اتمام دوره، خود را برای شرکت در دوره کارآموزی آماده کند.

کار آموزش وکیل پایه یک قوه قضاییه با وکیل با سابقه کاردان است و بعد از گذشت این مدت پروانه وکالت برای وی از طرف قوه قضاییه صادر خواهد شد. بعد از این مرحله وکیل می ‌تواند برای دفاع از حقوق کسانی که نیازمند کمک هستند اقدام و تمام مسئولیت ‌های وکیل پایه یک را داشته باشد.

شرایط آزمون وکالت در قوه قضاییه با آزمون کانون وکلا با هم متفاوت و مرجع طراح سوال هم فرق دارد. با این توضیح که منابع طرح سوال همان منابع اصلی دانشگاهی است که در دانشگاه‌ ها تدریس می‌شود.

خلاصه تفاوت وکیل پایه یک دادگستری با وکیل قوه قضاییه

اولین تفاوت وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه در مرجع صادر کننده پروانه وکالت آنهاست.

مراحل دریافت پروانه وکالت دومین تفاوت عمده است.

آزمون‌ ها و کارآموزی‌ ها دیگر تفاوت وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه است.

اما در نهایت وکیل پایه یک دادگستری با وکیل قوه قضاییه از نظر شرایط کاری تفاوتی ندارند.

مسئولیت ‌های این دو کاملا مشابه هم است و هر دو همان حدود اختیاراتی را دارند که قانون برای آنها تعریف کرده است. افراد نیازمند وکیل برای انجام کارهای قانونی می توانند به هر دو گروه مراجعه کنند.

 

اگر نیاز به وکیل دارید ما می توانیم بهترین وکلای پایه یک را به شما معرفی کنیم

وکیل پایه یک دادگستری بگیرم یا وکیل پایه یک قوه قضاییه؟

قبل از اینکه بین این دو عنوان وکیل یکی را انتخاب کنید، بهتر است ذهن خود را به طور کامل از شایعاتی که درباره وکلا وجود دارد پاک کنید. شایعاتی مثل بهتر بودن وکیل پایه یک دادگستری یا آسان بودن مراحل دریافت پروانه وکالت برای وکیل قضایی و از این دست حاشیه هایی که بدون هیچ مرجع رسمی در بعضی رسانه‌ ها دست به دست می شود.

برای انتخاب بین وکیل پایه یک دادگستری و وکیل قوه قضاییه بهتر است درباره تجربه و تخصص آنها تحقیق کنید. تعداد پرونده هایی که با موفقیت به پایان رساندند را مرور کنید. این تجربه، تخصص و مهارت است که می‌ تواند نقطه قوت یک وکیل در دفاع از حقوق موکل خود باشد. فقط قبول شدن در آزمون ‌ها و دریافت پروانه وکالت دلیل برتری وکلا نسبت به هم نخواهد بود.

ما سعی کردیم در موسسه حقوقی خود مجموعه ای از وکلای با تجربه و متعهد و دلسوز را کنار هم داشته باشیم تا هر شخصی بتواند با کمترین هزینه و زمان، وکیل شخصی خود را داشته باشد.

«سیدوک» در کنار شماست تا با آرامش و لبخند زندگی کنید.

 

امتیاز دهید
بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “تفاوت وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه

  1. آواتار شکوفه فلاحتی شکوفه فلاحتی گفت:

    بسیار عالی

    1. آواتار editor editor گفت:

      لطف دارید

  2. آواتار آسمان آبی آسمان آبی گفت:

    چطور میشه با مجموعه شما همکاری کرد؟

    1. آواتار editor editor گفت:

      برای اطلاع از شرایط همکاری با شماره ۰۲۱۷۴۴۱۳۱۰۰ واحد پشتیبانی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *